Cadillac Cien – mer enn bare en bil
Vi nevnte i omtalen av GMs 2002-konseptbiler, at den engelsk-designede Cadillac Cien var utstyrt med en konsept-motor. Nå er spesifikasjonene her. De får tanken på en amerikansk superbil til å virke litt mer realistisk. Det skal være mange sylindre i det nye tusenåret. Volkswagen har eksperimentert med antall helt opp til 18, og V12 motorer finner man snart overalt. Unntagen – så langt – i amerikanske biler. (At Toyota har en V 12 visste du selvfølgelig) Nå skal GM rette opp denne USA-mangelen, de har nylig presentert sin Northstar XV12 motor og selv om det ikke er sagt noe om produksjon og i hvilke modeller, så er det lite sannsynlig at man har gått løs på et såpass jordnært prosjekt uten produksjonsbaktanker. Skulle man bare laget noe for show hadde man for eksempel ikke behøvd bekymre seg om serviceintervaller på 50.000 km. Nå må det tilføyes at det er på tide at Generalen kommer tilbake med 2-sifrede sylindertall. Der denne motoren ble presentert, på Pebble Beach i forbindelse med den klassiske week-enden, var det ikke få V12 og V 16 motors Cadillacer fra 20- og 30-årene som gled lyd- og vibrasjonsløst forbi. Motoren er en 60 graders enhet som er bygget med ”stor plass inni, liten uttapå” som hovedkrav. 7,5 liters slagvolum har man fått plass til i noe som ser ut som en kompakt V-åtter. Motoren er dessuten en ”slagvolum etter behov” enhet, som gjerne nøyer seg med å tenne på seks sylindere, men som umerkelig går over i 12-fase modus når behovet er der. Da har man 750 hester å ta av, og kan bruke 610 Nm til akselerasjon. Systemet er så presist, både når det gjelder smøring og ventilstyring, at overgang fra venstre sylinderrekke til full tolver kan skje ved så mye som 6000 omdreininger. Nå er det ikke nødvendig å reise så langt på skalaen for å få motoren til å yte. Variable ventiltider er for eksempel med på å frigjøre 90% av maks dreiemoment allerede fra 1.500 omdreininger. Et tretrinns system med variabelt innsugningsvolum er også med på å sikre både elastisitet og økonomi. Fire overliggende kammer drives, sammen med alt utstyret, pumper, generatorer og det som hører med, fra en kjede som ligger på baksiden av motoren. Og her begynner man å ane at motoren er så kompakt fordi den er pakket av spesialister. Og ganske riktig, i 1999 gikk GM til Cosworth Technology (som ikke er Formel 1 motor produsenten, men broren) og ba om hjelp. GM kom med teknologien og Cosworth pakket teknologien inn i det som kan vise seg å bli ”årets konseptmotor”. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |