FREIGHTLINER
Leland James, sjefen for transportørselskapet Consolidated Freight Lines i Spokane, Washington, var ikke spesielt imponert over de tunge og lite innovative trekkvogner og tilhengere som ble tilbudt på det amerikanske markedet i midten av 30-årene. Så firmaet begynte å customisere bilene og hengerne de kjøpte inn ved å bytte ut en del stålkomponenter med lettmetaller. Modifikasjonene ga så bra resultater at James besluttet å bygge egne trucker fra bunnen av, og for at enhetene skulle kunne frakte mest mulig last innenfor maksimumslengden på 60 fot som enkelte amerikanske stater opererte med, gikk han inn for frambygde trekkvogner slik at disse ble så korte som mulig. De 20 første, basert på Fageol-chassiser, ble satt i drift i 1937.
Eget merke For i 1947 ble monteringen gjenopptatt i Portland, Oregon av selskapet Freightliner Corporation. Produktene inneholdt stadig mer lettmetall, hvilket førte til at de veide rundt et tonn mindre enn konkurrerende produkter, noe som kom lastekapasiteten til gode. I 1949 ble den første bilen solgt til en utenforstående transportør, Vince Graziano. Han ble så fornøyd at han snart kjøpte fem enheter til. Senere ble han Freightliners visepresident. Samme år ble den første Freightliner med sovekabin og 10 utvekslinger innenfor en ultra-kort akselavstand solgt til Hyster Company. Etter over en million miles på veien ble bilen gjenkjøpt av fabrikken, restaurert og donert til Smithsonian-instituttets teknisk-historiske museum som eksempel på Freightliners framsynthet innen trekkvogn-teknologi.
White-samarbeid 70-årene ble tøffe for amerikanske transportører, og selv om Freightliner hadde sin spesielle kunde-nisje supplerte de utvalget med en snutebil i 1973. Grunnet stadig økende drivstoffpriser fortsatte nybilsalget å skrumpe, og i 1975 sjaltet Freightliner ut White for i stedet ta hånd om forhandlernett og ettermarked selv. Ennå tok det to år før White-navnet forsvant helt på samtlige modeller, men Freightliners grep lønte seg og i 1978 kunne de åpne sin første komponentfabrikk på USAs østkyst.
Daimler-Benz I løpet av de følgende årene viste fruktene av det nye eierskapet seg: Freightliner ble markedsleder i USA på klasse 8-trucker fra 1992, markedsandelen i denne klassen økte fra 16,3% i 1988 til 25% i 1995, året da Freightliner overtok brannbilfabrikken American LaFrance. Tungbildivisjonen til Ford Motor Company (som ble det nye merket Sterling) ble overtatt i 1997, bussprodusenten Thomas Built Buses året etter, og både Western Star Trucks og bussfabrikken Orion i 2000. Det året var Freightliner den ledende tungbilprodusent i Nord-Amerika med 151.000 produserte enheter og med salgskanaler i 30 land. Freightliners emblem er mindre imponerende enn kjøretøyene i seg selv. Det har fra starten av vært formet som en kleshenger inneholdende merkenavnet i store bokstaver, årene 1951-77 også inkludert navnet White. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |