Mini på Hydrogen
For et par dager siden var Mini i nyhetsbildet på grunn av trøbbel med tanken. I dag er Mini i bildet på grunn av en annen slags tank. I Frankfurt skal BMW vise en Mini som går på rent hydrogen. BMW hadde et tilsvarende display ved forrige Frankfurt utstilling. Men den gang var det store 7-serie biler som ble vist som Hydrogen-drankere. Nå er systemet videreutviklet og kan brukes av en såpass kompakt bil som den nye Minien. Det er viktig å presisere at her snakker vi ikke om Hydrogen til brenselceller som så produserer strøm som så driver el-motorer. Her snakker vi om en nesten vanlig forbrenningsmotor som bruker hydrogen i stedet for fossile brensler. Motoren i bilen som blir presentert er basert på Miniens vanlige 1,6 liter. Den har fått et innsprøytningssystem der hydrogenet, fremdeles med en temperatur på under 200 grader C, kommer fra termosflasketanken og blir sprøytet inn i motoren. Så vidt vi vet er dette ganske unikt, de andre hydrogen innsprøytnings-systemene vi har hørt om lunker på hydrogenet før det blir injisert i forbrenningskammeret og blandet med luft. Men hvis BMW klarer å holde temperaturen riktig, slik at innsprøytet volum bli korrekt, er det åpenbart at en kald ladning pakker mer energi pr kubikk enn en varm ladning. Resultatet bør altså bli bedre effektivitet og lenger rekkevidde. Uten at BMW har gitt oss detaljer forteller de at hydrogen-tanken i Minien ikke tar opp mer plass enn den vanlige bensintanken ville gjort. Men intet konkret er sagt om rekkevidde og ytelse. Hvor langt frem det er til at man kan begynne å tenke dette som et konkret alternativ sies heller ikke. Men det er vel innlysende at noe som gir rent vann i eksosen er vel verd å jobbe mot. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |