[]
[] [firmabil.no] []

Hyundais nye Coupé blir Tuscani


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Nå har Hyundai vist sin nye Coupé. Men på tross av at den i første rekke er en eksportmodell, beregnet på USA og Europa, skjedde debuten på Sheraton Walker Hill hotellet i Seoul. Derfra ble bilen fraktet direkte til Frankfurt der publikumspresentasjonen skal finne sted.

Det påstås at bilen i sin helhet er designet i Korea, men i de nye linjene er det svært meget som sladrer om Hyundais Fountain Valley studio i California. Det er mulig de har den type folk hjemme i Korea også, men en bil som til de grader har beveget seg fra gammel-barokk til en slags Bauhaus-stil lukter det Dragon Vukadinovic og Cor Steenstra av (henholdsvis førstedesigner for Hyundai i California og free lance konsulent, men nå ansatt som strategisk topp for Hyundais nye designsenter i Europa).

Jeg skal spørre når jeg treffer dem.

Bilen skal bygges i to utgaver der topputgaven skal hete, virkelig fantasifullt, Elisa. Ingen assosierer det med Lotus Elise regner jeg med. Ved presentasjonen brukte man forøvrig uttrykk som New Edge stil og man fortalte at dette var den første koreanske bilen med en seks trinns gearkasse, slik Porsche 911 har. Fremdeles synes koreanerne det er morsomt å assosiere seg med toppene.

At de har kalt den nye modellen Tuscani, og påstår at dette er en region i Nord-Italia, er også underlig. Toscana er det italienske navnet, det har bare vært brukt på en konseptbil fra Peugeot for noen år siden, og Tuscany er det engelske navnet på regionen, og har heller ikke vært brukt på noen bil. Men Tuscani?

Elisa høres forøvrig ut som en morsom frøken. 175 hester fra 2,7 liter skal gi 222 km/t i toppfart og fabrikken påstår at den tar konkurrenter som Cougar og Celica så det holder på for eksempel akselerasjon. De enklere utgavene GT og GTS bruker en to liters motor på 138 hester.

Mange nye ekstrapakker i denne modellen. Bremse-assistent for eksempel, adaptive gasstøtdempere, intelligente air bags – det meste av det som ligger på underleverandørenes hyller kan leveres her.

Fabrikken skal ha bilen i salg i slutten av denne måneden, både i Europa og USA. Hjemme er den faktisk i salg et par dager før Frankfurt åpner. Det er imponerende, holde bilen hemmelig så lenge, og så bare åpne dørene til utstillingslokalene.

Hyundai regner med å selge 5.000 Tuscani hjemme i år, og 20.000 oversjøisk. Neste år håper de på 15.000 hjemme og 65.000 eksporteksemplarer.

Mer opplysninger om pris og leveringstid i Norge følger.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: