To spenstige fra MG
Da de overtok Qvale i juni fortalte MG oss at de hadde til hensikt å bygge en luksuriøs sportscoupé. I Frankfurt har de vist den frem, sammen med en produksjonsklar sportssedan. Begge skal bli tilgjengelige fra neste sommer. De må jobbe på spreng designavdelingen til MG Rover. Den siste tiden har de dukket opp med den ene prototypen etter den andre, de lagde en løpsbil som de stilte med på Le Mans og de har nettopp debutert sin Super Touring Car i det britiske mesterskapet med suksess. I tillegg har de også klar en rallybil i Super 1600-klassen, serien der norske Martin Stenshorne kjører.
Kodenavn X80 Det er MG-Rover designsjef Peter Stevens som er ansvarlig for kreasjonen som består av et aluminiumskarosseri bygget rundt et stålchassis basert på Qvale Mangusta. Den har frontmontert motor og bakhjulsdrift og skal være velbalansert. Avanserte bremsesystemer skal være tilpasset 4,6-liters V8-motorer som yter mellom 260 og 385 hester. Potensielle egenskaper innebygget i bilen kan være elektronisk tractioncontrol, automatisk diffsperre, ABS-bremser, 18-tommers alufelger, aircondition og et underholdningssystem med radio/CD-spiller og seks høyttalere. Luksuriøst lærinteriør lover de også den vil få.
ZT XPower 385 En 4,6-liters V8 motor, den samme som i X80, leverer 385hk og har et maks dreiemoment på 522 Newtonmeter. Det skal bringe bilen fra 0-100km/t på rundt 5 sekunder, og videre til 100 miles (mph) på 11 sekunder. Toppfarten er 280 km/t og kreftene overføres via en 6-trinns manuell gearkasse til bakhjulene. I forkant av utgaven med 385hk vil det komme en ”ribbet” versjon på våren, MG ZT 260, med 260hk. Mye tid er brukt i vindtunnel for å gi ZT-variantene maksimalt veigrep under ekstreme hastigheter. XPower 385 får 18-tommers aluminiumsfelger som standard med 245/40 dekk foran og 275/35 bak. De ventilerte skivebremsene har en diameter på 330mm foran og 306mm bak og er understøttet av ABS med EBD (elektronisk bremsekraftfordeling). Inne i kabinen sitter du godt fastspent i høyryggede sportsseter, selv under de høye G-krefter bilen kan gi under harde nedbremsinger og i raske svinger. Aircondition og et avansert alarmsystem er standard, for dette er nok en bil mange kan ha lyst på. Rob Oldaker, teknisk utviklingssjef hos MG Rover sier: ”Når du har ankommet i denne MG’en vil alle vite at du har kommet.” Den vil også bli levert som stasjonsvogn, og MG peker ut BMW M3, Mercedes C32 AMG og Audi RS4 som naturlige konkurrenter. Jammen har de det moro hos MG for tiden. La oss håpe de lykkes med sine bestrebelser. I så fall kan BMW får sin tidligere engelske pasient som en farlig konkurrent. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |