Bugatti nærmer seg mål
I forhold til forventet salgsvolum er vel den neste Bugatti en av de biler vi har ofret flest spaltemillimeter på her på Bilnorge. Men så blir det da også en spesiell bil, med en toppfart på over 400 km/t… hvis du tør! Navnet er fortsatt det samme, Bugatti EB 16:4 Veyron. Men fargene er nye, og den har kommet et steg nærmere produksjonsplattformen. Skjønt plattform er vel neppe det rette begrepet for denne håndlagde bilen. VW, som eier Bugatti-navnet, hevder at både utformingen av selve bilen og motoren nå er nærmere produksjonsstadiet. Blant annet er dataene nå omtrent der de skal være: 1001 hester fra en W16 motor, en toppfart på 406 km/t og en akselerasjon fra 0 til 300km/t på under 14 sekunder!!! Da bør det vel følge med en racerbane på kjøpet?
Fra F1 og Le Mans
Punkteringsfri Sammenlignet med konseptbilen som ble vist i Geneve, og behørig omtalt her på Bilnorge, er Frankfurt-versjonen av 16:4 Veyron blitt noe større. Den måler nå 4,466m (L) x 1,998m (B). Høyden forblir imidlertid uendret på 1,206m. Gamle Ettore Bugatti leverte i august 1936 en tofarget utgave av sin Atalante, rød og sort, og det er utgangspunktet for denne konseptutgaven. Men nå begynner det å haste for VW-familiens mest luksuriøse, for den skal være salgbar som 2003-modell. Og det betyr vel sånn cirka neste høst? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |