[]
[] [firmabil.no] []

Subaru Impreza WRX STi


Terje Ringen - bilnorge.no



Petter Solberg hadde samlet en stor gruppe journalister rundt seg da han avduket en ekstra heftig utgave av Impreza på Frankfurt-utstilling. Nærmere Petters rallybil kan du vanskelig komme.

Den leveres i to forskjellige utgaver, en ”standard” og en Prodrive-tunet versjon, sistnevnte med spesielle spoilere, grill og støtfangere. Begge har spesielle projektor-lykter a la de som sitter på Petters rallybil, store luftinntak på panseret og et enkelt, tykt eksosrør. Andre særtegn på STi-utgaven er gullfargede aluminiumsfelger og sideskjørt lakkert i bilens farge.

Innendørs har Subaru benyttet blått semsket skinn i stolene, som de har utstyrt med røde STi-logoer. På rattet, gearkula og håndbrekket finner du sportslige røde sømmer. Det som også skiller interiøret fra en vanlig WRX er en bryter som gir deg anledning til å spraye intercooleren med vann. Du kan også aktivere et varsel, i form av lys eller lyd, mot å dra bilen for høyt på turtallsskalaen. Prodrive-utgaven har mørkeblå instrumenter med røde visere.

Subaru Impreza WRX STi kan leveres i fire forskjellige farger; WR Blue Mica, Blue Black Mica, Premium Silver Metallic og Pure White. Vi tipper den blå blir mest populær.

Under panseret sitter en 2-liters motor som er trimmet opp til 265hk ved 6.000 omdreininger. Maks dreiemoment er 343Nm ved 4.000 omdreininger. (En vanlig WRX har 218hk og 292Nm.) STi-versjonen klarer 0-100 km/t på 5,2 sekunder og har en toppfart på i underkant av 240 km/t.

En tettsteget 6-trinns gearkasse overfører motorkraften til alle fire hjulene. Disse er for øvrig utstyrt med 17-tommere og dekkdimensjon på 225/45. Bak hjulene sitter ventilerte skivebremser som er utviklet i samarbeid med Brembo.

Den norske importøren, Autoindustri, har lovet å ta inn bilen til Norge, og den blir nok et yndet objekt for de som kjører rally. En vanlig WRX koster 450.000. Regn med å plusse på ganske my ekstra for en STi.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: