[]
[] [firmabil.no] []

To dekkfabrikker blir intelligente


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Egentlig går man glipp av ganske meget hvis man nøyer seg med bilene på en bilutstilling. Stikker man innom, for eksempel ZF, lærer man en del om fremtidens chassis-teknikk. En av de lekreste konseptbilene sto hos en soltak-produsent og to av dekkfabrikkene kunne fortelle om meget viktige strategiske avtaler.

Poenget er at alle disse perifere elementene blir personbil om 5-10 år. Og da kan vi selvfølgelig rope opp og si hurra, fabelaktig, verdens første. Og kalle det Opel eller BMW eller Seat eller noe, mens dets virkelige navn er Visteon (bildet) eller Siemens eller at av de mange andre navn bilporno-skribentene ikke ville kjenne igjen om navnet kom opp mot dem på gata og ville håndhilse.

Heldig, derfor, at dere har BilNorge, som også titter litt innom andre enn Dinky-produsentene til tider.

For eksempel innom Michelin. Der hadde de nettopp skrevet under en avtale med Robert Bosch, som hadde stor stand rett på andre siden av Hall 8. Disse to gigantene er blitt enige om å jobbe sammen for å utvikle pakker bestående av Michelins PAX-system, sammen med ABS- og traction-control systemene til Bosch. De integrerte systemene skal være klare til at bilfabrikkene kan begynne å tilby dem fra 2004.

Hos Siemens, som lå i en annen etasje som er nesten kjemisk fri for motorjournalister, kunne de fortelle om en meget fersk avtale med Goodyear. De to partnerne skal utvikle et dekk med en innebygget chip som i første omgang skal overføre informasjoner til dashbordet om dekktrykk, om belastning, om stress og slitasje og andre sikkerhetsrelaterte momenter. Dette dekket, og systemet, skal være klart i 2003. På sikt skal imidlertid dette dekket bli enda smartere, slik at det kan overføre informasjoner om krefter og belastning og veiens beskaffenhet til en chassis-computer, som så kan regulere og styre opphengning, styring, bremsing og kraftoverføring etter disse.

Continental har jo for lengst satt i gang samarbeide mellom Conti-tech og dekkfabrikken for å utvikle intelligente dekksystemer. Der har innsatsen blitt så integrert at det er vanskelig å si hvor gummi-innsatsen slutter og elektronikkarbeidet begynner. Både Michelin og Goodyear har imidlertid sagt at dekk fortsatt skal være deres kjernevirksomhet, tilleggs-elementer og -systemer, vil de samarbeide med andre om.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: