Styling: Først er det dekk og felg
Den morsomste hallen på Frankfurt-utstillingen er nok fremdeles annen etasje i hall 1. Der vi finner den harde kjernen av tyske trimmere. Både de som satser optisk og de som steller med mekanikken. Og de som gjør begge deler – og dem er det snart flest av. Vi har vært gjennom noen av de tyske trim-husene. Slike som Brabus er virkelig imponerende, snart 25 år gammel og langt over 200 ansatte. De gjør det meste fra å stappe V-12 motorer ned i uskyldig utseende sedaner, til å flytte halvautomatgearingen på Smart til små trykk-knapper på rattet. Eller som Abt, som hadde sin ferdigtrimmede nye diesel-Polo klar samtidig som VW avduket sin nye Polo. Vi skal komme tilbake til flere av dem, men nå skal vi bare fortelle litt om hva tyskerne egentlig driver med på dette området. Tyske bilkjøpere er spurt om hva de helst ville endre på bilen sin, dersom de hadde anledning til det (hvilket åpenbart de fleste har). Nesten 30 prosent satte Dekk&Felg først. Deretter fulgte aerodynamiske trim-elementer, hvilket sannsynligvis vil si laksetrapper og spoilere og lignende, som ble ønsket av 16 prosent. 13 prosent kunne tenke seg å gjøre noe med opphengningen, mens 11 prosent nevnte eksosanlegget først. Deretter kom de som ville trimme motorene, med 10 prosent, og først på 6 prosent kom de som kunne ønske seg et annet interiør. Bare 4 prosent nevnte rattet og stereo- og audio-utstyr lå helt nede på 2 prosent. Men konklusjonen er grei. Tyskerne ønsker Show før de vil ha Go. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |