GALLOPER
De første steg mot bilmerket Galloper ble tatt i 1977 da HDPIC (Hyundai Precision & Industry Co.) ble grunnlagt i Seoul som en divisjon av det gigantiske Hyundai-konsernet. Formålet var å fremstille tungt utstyr som for eksempel lokomotiver og verktøymaskiner, men i 1991 inngikk HDPIC også avtale med Mitsubishi om å starte lisensproduksjon av deres utgående Pajero-modell.
God drahjelp Selve navnet og emblemet har en litt tragikomisk forhistorie. Navnet Galloper henspeiler selvsagt på hestens styrke, hurtighet og framkommelighet. Hesten som symbol har da også blitt brukt med hell på bilmerker som Ferrari og bilmodeller som Mustang.
Hesten Med Galloper ble det schwung over hesten igjen – og for så vidt også bilen. Men nå ser det ut til at merket innen kort tid vil gå samme vei som amerikanske Oldsmobile og Plymouth - over i historien. Bilhistorisk sett må vi vel tilstå at Galloper er det minste tapet av disse tre; den sør-koreanske bedriften har bygget gode biler, men de har aldri vært annet enn oppdaterte kopier. Hva da med fremtiden til det firesifrede antall Galoppere som går på norske veier? –Ingen fare, sier merkets ansvarlige Axel Gulbranson hos den norske importøren. – Galloper kommer i årene framover til å få den samme service og oppfølging hos oss som enhver Mitsubishi-modell. Sikkert godt å høre for Galloper-kundene, for er det noe Mitsubishi kan, så er det som kjent å garantere. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |