[]
[] [firmabil.no] []

Webasto med trekkplaster


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Takluker og konvektorer har kanskje ikke førsteprioritet når man har adgang til pressedagene på en bilutstilling som den i Frankfurt. Men når slikt er pakket inn i en konseptbil som den hos Webasto, hjelper det. En av utstillingens beste.

Når du vurderer nye karosserier og drømmebiler er det selvfølgelig SAAB X9 og hva-er-det-Cox-har-gjort-hos-Cadillac-nå som ligger lengst fremme. Men da er det jo vi som dummer oss ut. Gå til Johnson Controls eller Siemens og se verdens cooleste interiører, mye bedre enn det man finner på bilfabrikkenes prototyper, for disse er leverandører og tenker enda litt lenger fremover. Eller rot deg inn på Webasto – Webasto? er ikke det de med bensinvarmerne til Boblene? Jo! – standen og se hva de har fått til.

Der står det en stor 4-dørs limousine, stor bakluke og mer moderne enn Opels Signum. Ikke bare er den praktfullt tegnet, den er også bygget opp slik at det er en av de proffeste konseptene på utstillingen i år.

Og ganske riktig, ”den er bygget av noen venner av meg”, sier en beskjeden Francois de Gaillard. På visittkortet står det Leder for Forskning og Utvikling, Alternative Taksystemer. På en video som kjøres på standen er det åpenbart at han også er designeren. Og disse vennene da?

D3, selvfølgelig. En av Europas beste prototype-byggere, rett utenfor Paris, brukt i meget stor grad av Renaults konsept-tegnere, men også folk som Peter Horbury er kunde der med sine Volvo konsepter. Og altså denne.

Welcome, har Webasto døpt bilen. Og når de ønsker deg velkommen er det ikke for å vise hvor gode de er på design, men for å presentere deg for de mange nye systemene som denne modellen bærer med seg.

  • Air Condition anlegg som setter igang før du ankommer, slik at du tar på deg en ferdig avkjølt bil.
  • Et nytt modul-basert oppvarmingssystem som bruker både bensinbrennere og individuelle elektriske komfyrer for å sørge for optimal varme overalt.

  • En insektsspoiler foran som kan felles ut, og hindrer splætt på frontruta når du nærmer deg Finnmarksvidda.
  • Et transparent panoramatak, med gardin
  • Pick-up muligheter der bakdøren og taket bakerst sleider slik at du får et åpent lasteplan.
  • Elektrisk betjent bagasjesystem, kofferter hektes på glidere for eksempel, sykkelstativ som svinges ut.

Alt dette er elementer som ligger i Webastos produktutvalg og produktutviklingsprogram. Det er ganske voksent å presentere dem i slike omgivelser. <> Og så vil du sikkert gjerne vite hvorfor det heter Webasto? Det visste ikke jeg heller, men jeg kunne ikke unngå å få vite det, for de fyller 100 år i år, og i den presentasjonen la de vekt på slike ting:

Grunneleggeren het W. Baier og fabrikken hans lå i Stockdorf. Derfor!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: