[]
[] [firmabil.no] []

Rudolph er ikke rød på nesen


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Dette er en bil jeg har hatt lyst til å fortelle dere om lenge, og nå bruker jeg Frankfurt-utstillingen som unnskyldning, for der sto den. Nærmere en Porsche 550 RSK fra et tidlig 50-tall, men med dagens spesifikasjoner, kommer du ikke. I hvert fall ikke for under 60.000 DM.

Jeg kan bare beklage, men den heter faktisk Rudolph, Rudolph Roadster sågar. (Det neste blir vel Carl Cabriolet eller Lars Limousine.) Men resten er bare positivt. Bare se på den, med et slikt utseende hadde den faktisk ikke behøvd noen spesifikasjoner i det hele tatt. Men med hjelp av fire-sylindret mekanikk fra Audi kan man bygge denne opp til en solid bombe.

Sannsynligvis holder det godt med grunnutrustningen. En solid ramme og plast-karosseri montert på stålrør etter god gammeldags Touring Superleggera oppskrift, gir en lettvektoppskrift. Oppi dette her er de to setene plassert ganske langt forover, fordi en A4-motor er plassert nord-sør mellom bakhodet ditt og bakakselen. En fem-trinns kasse fra A4-modellen er føyet til. I denne formen veier det hele 810 kg, dermed burde de 130 hestene kunne holde for de fleste.

Men herrene bak Perfect-Roadster GmbH lar seg ikke stanse der. For det første tilbys det en rekke andre Audi-varianter for dem som vil ha litt flere krefter, men dersom du virkelig ønsker noe som går flatt og fort tilbys for eksempel en Subaru-sekser på over 200 hk. (Rudolph er Hot i Hekken). Ikke veier det mer, men samtidig senker du tyngdepunktet med (skulle jeg tro) godt over 15 cm. Dersom du tror at et ikke betyr noe, så bare prøv selv!

På den annen side, dersom du virkelig ønsker deg en Porsche RSK 550 følelse kan den også utstyres med en fabrikkny VW Boble motor, med et solid Okrasa-type trimmingssett. Bak denne bilen finner vi nemlig de samme som lager den mest perfekte VW Karmann Ghia replica på denne siden av Atlanterhavet, så det er klart de har kontroll på boksermotorer.

Bare så du ikke tar feil: dette er ingen kit-car. Høyverdig konstruksjonsarbeide fra bunnen av. En opphengning og styring som det lukter fullblods av, til gjengjeld går du glipp av elektriske speil og oppvarmede seter. Nøktern, nesten spartansk utstyrt – ”vekten er fienden” – men helt klart noe som er særdeles tilfredsstillende både å eie og kjøre.

På ønskelisten min, over biler som skal bekjøres – og det er utrolig hvor mange av disse ønskene som går i oppfyllelse – står denne bilen nå på plass nr. 4.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: