GILLET
Selv om Belgia faktisk står sentralt i europeisk bilproduksjon er det få av dagens bilmerker som har belgiske røtter. Et av unntakene er Gillet, som riktignok er et meget ”smalt” produkt fra byen Namur. Eks-racerføreren Tony Gillet hadde ambisjoner om å bygge en toseters sportsbil som skulle være 1990-tallets svar på Lotus Seven, og resultatet ble mildest talt en oppsiktsvekkende debut på Brüssel-utstillingen i 1991: Bilen, som fikk navnet Gillet Vertigo, hadde doble frontlykter innfelt i en markant frontspoiler, men bak denne var framhjulene dekket av brede sykkelskjermer. Selve karosseriet var en monocoque-konstruksjon av karbonfiber, som i stedet for dører hadde store plastvinduer til å svinge framover. Standard motor er en turbomatet 2-liters Ford Cosworth på 220 hk, men også Alfa Romeo V6 har vært levert. Bilen er faktisk dimensjonert for kraftpakker opptil 550 hk. Alternative transmisjonsløsninger tilbys fra Borg Warner (standard) og Hewland, hvis man da ikke foretrekker en 6-trinns sekvensiell kasse fra Quaife. En beskjeden produksjon har pågått siden 1993. Året etter satte en Vertigo internasjonal rekord i akselerasjon for seriebygde gatebiler med 3,266 sekunder fra 0 til 100 km/t. Gillets emblem er klart inspirert av Bugattis: En rød oval, riktignok på høykant, med en hvit G i midten og svartstiplet ytterkant. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |