Muskelbiler på gang fra Ford: |
Terje Ringen - bilnorge.no |
”Vi har lovet våre kunder et utvalg spennende biler. Disse er bevis for at vi leverer,” sa Martin Leach, visepresident for Fords produktutviklingen under Frankfurt-utstillingen som nylig er avsluttet. Bak ham sto tre produksjonsklare modeller med betegnelse Mondeo ST220, Focus ST170 og Focus RS. Biler som får tennene til å løpe i vann for noen og enhver. Vi starter med Mondeoen.
Tre varianter
ST220 blir toppmodellen i den nye Mondeo-serien. Den kombinerer nye Mondeos flotte kjøreegenskaper med solide krefter. Bilen blir tilgjengelig i tre utgaver, som 4- og 5-dørs samt stasjonsvogn. Eksklusive detaljer i både eksteriør og interiør skiller den fra øvrige familiemedlemmer.
Under panseret sitter en Duratec ST 3,0-liters V6 motor med 24-ventilers teknikk som yter 220hk. Den flytter Mondeo ST220 fra 0 til 100 km/t på 7,4 sekunder og gir en toppfart på 243 km/t. Maks dreiemoment er 275Nm ved 4.750 omdreininger. Bilen er utstyrt med doble eksosrør i rustfritt stål og mye er gjort med innsuget for å gi den skikkelig gromlyd, noe som var en av detaljene jeg satte stor pris på hos forgjengeren ST200.
Akkurat passe heftig
Mye er gjort for at understellet skal stå i stil med bilens ytelser. Sammenlignet med en vanlig Mondeo er den senket med 15mm, men Ford legger vekt på at den likevel skal være behagelig å kjøre på rufsete underlag. Bakkekontakten skjer gjennom fire Pirelli dekk i dimensjon 225/40 R18 montert på 18-tommers lettmetallfelger.
I kupeen finner du en blanding av sport og eleganse. Recaro-stoler med lærtekk er standard fremme. Spesialdesignede instrumenter er slik du forventer at de skal være i en sporty bil. Fords anerkjente Intelligent Protection System ivaretar sikkerheten for fører og passasjerer. Du kan velge mellom tre alternative interiørfarger, helsort, sort/rødt og sort/grått.
Mellom fangerne, langs hele sidene av Mondeo ST220, løper diskret sideskjørt. Sammen med frontvingen er disse med på å bedre bilens aerodynamikk og gir den det spesielle utseendet. Det samme gjelder utformingen av grillen.
Jan Johansson i Ford Motor Norge forteller at bilen kommer hit i løpet av første halvår 2002. Prisen er foreløpig ikke fastsatt, men regn med et sted i overkant av en halv million. Selv om det er mye å velge mellom i det prisleiet, tipper jeg at Mondeo ST220 blir en av mine absolutte favoritter, og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med bilen i løpet av våren.