Ford med Focus på muskler
Det har lenge vært kjent at Ford kommer med en RS-versjon av sin Focus. I Frankfurt viste de en litt snillere ST170. Begge kommer til Norge om et halvt års tid. ”Kundene har formelig skreket etter denne modellen, og vi har hørt på dem,” sier Steve Brento, sjef for Ford of Europe’s Special Vehicle Engineering (SVE). ”Vi svarer på etterspørselen med en velbalansert og potent bil som er morsom å kjøre, gjennomtenkt og fornuftig å eie, uten å skrike for høyt om det.” Det er suksessen i rally som har inspirert Ford til å lansere ikke bare en, men to potente varianter av sin Focus. RS-versjonen er tidligere behørig presentert her på Bilnorge, men ST170 er ny. Bilen er utstyrt med en 2,0-liters Ford Duratec ST-motor som SVE kar skviset 170 hester ut av. Det betyr 0-100 km/t på 8,2 sekunder og en toppfart på 215 km/t fra fire sylindere og 16 ventiler. 85 prosent av det maksimale dreiemomentet (195 Nm ved 5.500 o/min) er tilstede allerede ved 2.200 omdreininger og minst 190Nm gjennom hele spekteret fra 2.500 til 6.000 omdreininger. ST170 leveres med en tettsteget 6-trinns gearkasse som overfører kreftene til forhjulene. Bakkekontakten besørges av lavprofil 215/45 R17 dekk montert på 17-tommers 12-eikers aluminiumsfelger. Skivebremsene har en diameter på 300mm foran og 280mm bak og stopper bilen (på tørr asfalt) i løpet av 36,3 meter fra en hastighet på 100 km/t. ABS og traction er standard. Focus ST170 leveres som 3- og 5-dørs, og har en rekke detaljer som skiller den fra øvrige Focus’er. Det innbefatter blant annet en grill med store luftinntak og runde tåkelykter. Dessuten finnes diskret aerodynamiske detaljer flere steder i eksteriøret. Focus ST leveres i fire metallic-farger; Panther Sort, Magnum Grå, Moondust Sølv og Imperial Blå i tillegg til Capri Blå i vanlig lakk. Instrumentene i sølvfarge innbefatter, foruten turteller og speedometer, analoge klokker for oljetemperatur og oljetrykk. Sportssetene gir god støtte for fører og forsetepassasjer og har detaljer i lær. Recaro-seter kan leveres på spesialbestilling som tilleggsutstyr. Pedalene er i metall dekket med gummi, og metall og lær går igjen også i gearspak, håndbrekk og dørhåndtak. Dersom du ønsker enda mer krefter er Focus RS alternativet. Den er basert på Fords WRC rallybiler og skal produseres i et begrenset antall på 4.500. RS er utstyrt med en 2-liters turbomotor, har 220hk og klarer 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Den har et maks dreiemoment på i overkant av 300Nm og en elektronisk begrenset toppfart på 225 km/t. Focus RS har en rekke spesielle detaljer i så vel eksteriør og interiør som under panseret og i hjulopphengingen. Den blir en ekte entusiastbil for de som har en solid konto for leketøy. Og som sagt innledningsvis, begge kommer til Norge i løpet av første halvår 2002. Da skal de konkurrere mot heftige modeller av Golf, Audi A3, Alfa 147 og nye utfordrere fra Honda og Toyota. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |