Skyline får stasjonsvogn
I den masete oppkjøringen foran Tokyo-utstillingen får jommen Nissan tid til å lansere en vanlig produksjonsbil også. Skjønt vanlig, Stagea er bygget på samme plattform som den nye Skyline. Med en ny V6 motor og en ny type firehjulsdrift burde dette bli en solid deltaker i executive fem-dørs segmentet. Skyline, som nå er i sin 11. generasjon, er noe av det Best-kjørende på japansk. Med supre motorer og en proff oppskrift på bakhjulsdrift var dette en bil som forbauset selv de mest blaserte tyskerne når den ble testkjørt på Nürburgring.. Den nyeste modellen er riktignok litt bløtere enn forgjengeren, men er fullt på høyden med det bedre europeiske. Når den nå kommer som stasjonsvogn økes appellen enda mer, og når bakhjulsdriften kan byttes ut med Nissans nye AR-X Four oppskrift (det betyr, påstår fabrikken, All Road Crossover Four Wheel Drive!) burde det bli enda mer stas. Systemet er såpass elektronisk at det blant annet regulerer dreiemomentet fra motoren og fordelings-splitten mellom de fire hjulene samtidig. Dette systemet er såpass orientert mot litt off-road mulighet at opphengningen har løftet bilen 40 mm i forhold til normalen. Nissan insisterer på at det ikke går ut over motorvei-egenskapene. Den nye 2,5 liters V6-motoren gir 215 hester, bilen har fremdeles den gamle, velprøvde Super Hicas firehjulsstyring, og bakhjulsopphengningen er modifisert for stasjonsvognbruk for at bagasjeromgulvet kan forbli helt flatt. En ny sikkerhetsdetalj også, forresten. Et ”Aktivt sete” er en konstruksjon som tipper setet bakover, dersom det skulle smelle seriøst. Lettere for sele og puter å holde deg på plass hvis du heller bakover. 2500 slike håper Nissan å selge hver måned hjemme. Om den eksporteres blir det vel først og fremst som Infiniti til USA. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |