[]
[] [firmabil.no] []

Noen Subaru-repetisjoner


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Subaru gjentar både et tema fra en liten Tokyo-utstilling i fjor, og ideer fra Frankfurt-utstillingen. Men deres WX-01 fortjener oppmerksomhet.

Men for å begynne i bakenden først: Impreza Sport Wagon, Type EURO er en ganske vanlig Impreza stasjonsvogn som Porsche-design (som altså ikke er bilfabrikken Porsches designavdeling) av en eller annen grunn har laget nye støtfangere foran og bak til. Pluss noen andre plastbiter. 250 hester fra flat-seks motoren som er utstyrt med det meste av Subarus salgbare motorteknologi hører med til pakken. Men nå er vel ikke dette noen konseptbil lenger. Da den ble vist på en liten hot-car messe i Tokyo for et års tid siden ble vi fortalt at den skulle i produksjon.

Legacy Blitzen er en 2002 utgave av en Legacy-racer som er salgsvare i Japan. Nå er vi oppe i 280 hester og en del chassis finesser. Kan den selges som Blitzen i Europa også tro? Eller har Daimlerchrysler sørget for å reservere dette heftige modellnavnet? Blitzen Benz var noe det gnistret av i sin tid.

Den lille 660 ccm mikrobilen HM 01 møtte vi i Frankfurt, den er ikke mindre attraktiv nå. Men storebror WX-01 har ingen sett før. En syv-seters tourer som fører Subaru rett inn i en Megane-pluss fremtid. Med 480 cm har den limousine-lengde, 184 bred og 163 høy tyder også på at her er det pusterom. 3 liters motoren byr på siviliserte 220 hester, og automatgearet understreker også komfort aspektet. 275 cm akselavstand burde kunne gi flyvende teppe fornemmelse.

Designet er det ikke noe å si på – hekken er litt uvanlig med den nydelige krummingen fra C- til D-stolpen, A2-tendenser i større målestokk? Fronten er kanskje litt for lite særpreget enda, men den er i hvert fall utstyrt med hovedlys som dreier. Deres retning avgjøres av utslaget på rattet holdt opp mot informasjoner fra navigasjons-systemet!

Dette vil antagelig vise seg å bli en av årets mer minneverdige konsepter fra Tokyo.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: