[]
[] [firmabil.no] []

Suzuki med elbil og mc-motorer


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Japanerne kommer sikkert også til å gå bananas over Suzukis GSX R/4, den kompakte motorsykkelmotor-drevne åpne to-seters bilen som debuterte på Frankfurt. Om man blir like begeistret for en el-drevet Covie er vel mer tvilsomt, men en Lapin i lime og hvitt er i det minste midt i fashion-landskapet.

Det er ikke mange år siden Tokyo var stapp full av de sørgeligste el-biler du kan tenke deg. Håpløse design, elendig komfort og en gjennomført primitiv teknologi – de var der bare fordi det lå en del solide myndighets-bidrag i bånn. I dag er det heldigvis meget lenger mellom tragediene, og de som er der er i det minste av nesten akseptabel estetisk standard.

Covie (her er det i det minste en forklaring på navnet: Communications Vehicle – hvilke biler er ikke det?) er en eggeformet (mislykket speilegg?) to-seter der elektronikken har en fremtredende plass. Ikke bare for å styre el-motorene og batteriforsyningen, men også for å drive bilens IT-sentral. Ikke bare har den en obligatorisk navigasjonshjelp, her er du også koblet opp mot en LAN (Local Area Network) som for eksempel tillater deg å slå på air condition-anlegget hjemme, snakke med ungene over intercom-anlegg (hva er galt med mobilen?) eller slå av den forhåndsinnstilte stekeovnen fordi du allikevel kommer for sent hjem fordi du har sluppet opp for strøm.

Helt parodisk blir det når vi får beskjed om at denne kjekke bybilen også er utstyrt med en utvendig beholder for golf-utstyret. Den kan nemlig også – viser det seg – doble som en Golf Cart!

Men så kan vi henvende oss til Lapin isteden da. Den er i hvert fall ikke kjedelig, men hvorfor den har tatt det franske navnet for Kanin er et annet av årets mange mysterier. Livlig Lime og et typisk mote-utseende gir ikke spesielt kanin-preg, og bygget som den er innenfor en mikro-bil-ramme kan den umulig ha tilstrekkelig internt volum heller. Skjønt det er utrolig hva japansk ungdom må finne seg i – hva gjelder dårlig plass!

K-bil standarder, som 660 ccm og 3395 mm lengde også her, men en akselavstand på 2360 mm i denne klassen er meget imponerende. Stort stofftak og det de kaller Life-Style utrustning tilhører oppskriften.

Bortsett fra GSX R/4, som er verd hele turen, er det stort sett underlige ting Suzuki har bedrevet denne gangen. Også deres største mc-nyhet - B-King heter den, og det viser vel ikke akkurat til at den er en halv BB King, men er vel heller et slags ordspill på Biking - er forholdvis harry og mislykket. Hvorfor i alle dager må japanske fabrikker til de grader vise at ikke bare gjør italienerne dette meget bedre, de gjorde det også for fem år siden.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: