HEULIEZ
Mange bussprodusenter har i årevis befunnet seg i grenselandet mellom karosseribyggere og fabrikker for komplette kjøretøyer med prefabrikkerte tekniske komponenter. Utviklingen har gått fra påbygde busschassiser mot stadig mer selvbærende enheter. Heuliez Bus er blant de som aldri har laget alt fra bunnen av, men som aldri har hevdet det heller. Den franske Heuliez-familien begynte som smeder tidlig på 1800-tallet, og fortsatte over i vognmakeri. Logoen deres, som er fra 1920, viser da også en hestetrille. I 1923 overtok Louis Heuliez som 4. generasjon i rekka driften etter sin far Adolphe og utviklet bl.a. en ny vulkaniseringsmetode for massive gummiringer på artillerihjul, som den gang var nærmest enerådende på tungbiler.
Spennende karosserier Femte generasjon Heuliez, Henri, overtok i 1947 og allerede året etter tok bedriften steget opp til luksuriøse langtursbusser, bl.a. på Citroëns P45-chassis. Karosseriene var både elegante og fantasifulle, en konsekvens av denne kreativiteten ble at Heuliez særlig i årene 1948-52 ofte fikk i oppdrag å lage reklamebiler formet som selve salgsartikkelen; det være seg en flaske, en tube eller en sko. Disse kjøretøyene er verd en billedbok alene. Reklamebilene skaffet også Heuliez selv masse reklame, men det var bussene som sikret inntektene. Heuliez ble oppdelt i egne divisjoner for bybusser, turbusser og spesialkjøretøyer for eksempelvis opprørspoliti.
Over til volumproduksjon En egen divisjon for personbiler, særlig spesielle karosserivarianter som cabrioleter, limoer, ambulanser og drosjer for de tre store franske merkene ble opprettet i 1970. Det samme ble en divisjon for kjøretøyer til flyplasser og et design- og prototypstudio. Mopedbiler kom snart på programmet, mens soltakproduksjon i samarbeid med Webasto ble innført i 1978. I januar 1999 ble Heuliez Bus underlagt Irisbus Group, den felles bussdivisjonen til Renault V.I. og IVECO. Access Bus-linjen er lavgulv bybusser med komposittplater på ramme av rustfritt stål. Dagens bussrange består av GX 117-serien med Heuliez chassiser og IVECO motorer, samt de større GX 317-utgavene på Renaultchassis med motoralternativer fra IVECO (Euro 3), Renault (CNG) eller DAF (LPG). I tillegg kommer minibusser, spesialkjøretøyer og ombygde personbilmodeller. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |