HINO
For ikke mange år siden var Hino lastebiler et vanlig syn på norske veier. Bilene var robuste, men fabrikken holdt ikke tritt med europeiske utslippskrav og falt ut av markedet. Siden da har Hino tatt tak i utviklingen, og i Japan går fortsatt produksjonen for fullt. Hino har sin bakgrunn i Tokyo Gas and Electric Industry Co Ltd (TGE), grunnlagt i 1910. I 1916 besluttet bedriften å prøve seg på lastebilproduksjon, men fram til 2.Verdenskrig var alt de bygde rettet mot hjemmemarkedet. Først i 1942 ble det bestemt å skille ut denne virksomheten i et eget selskap, Hino Heavy Industries Ltd, med fokus på trekkvogner og dieselmotorer. Det er her Hino-navnet første gang dukker opp, men selv ikke bilnorge.no. har hittil greid å finne ut bakgrunnen for navnet.
Last og buss På midten av 50-tallet var halvparten av Hinos produkter busser, til dels svært avanserte med automatgearkasser, luftfjæring og midtplassert, liggende motor under gulvet. I 1959 ble bedriften reorganisert som Hino Motors Ltd.
Personbiler I 1964 omdesignet Michelotti hele Contessa-karosseriet, bl.a. med en front som minnet en del om BMW 700, også den et Michelotti-design. Samtidig vokste motorvolumet fra 893 ccm til 1251 ccm. En coupé-utgave med 70 hk motor ble også tilbudt.
Toyota og Leyland I begynnelsen av 70-årene begynte både hekk- og frontmonterte motorer å dukke opp. Det samme gjorde trucks på opptil 40 tonn. Nok en lisensfabrikk ble opprettet i 1980, denne gang i Beijing. Hinos eksporttall nådde dette året 200.000 enheter. I 1985 ble det inngått samarbeid mellom Hino og engelske Leyland om utvikling av dieselteknologi. Samme år presenterte Hino den 3-akslede dobbeldekkerbussen Grand View. På det tidspunkt var allerede nye Hino-fabrikker oppført i Indonesia og i Taiwan. Og i 1990 kom det en ny samarbeidspartner til: Chryslers filial i Tyrkia.
Paris-Dakar Men Hino tok også tak i sitt andre drawback: Stempelet de hadde fått for produktenes ugunstige utslippsverdier. En dieselelektrisk hybridbuss ble svaret. 1992 ble et bra år for Hino: Eksporten nådde en halv million biler, hele den tyngre lastebilrangen ble skiftet ut, og samtlige i teamet fullførte årets Paris-Dakar. Fabrikken feiret 50 års jubileum ved å lette på sløret rundt sine visjoner for det nye millenniet som skulle komme.
Moderne emblem! I 1994 kom imidlertid det nye, smarte Hino-emblemet som ennå brukes. Det er en H der bokstavens vertikale streker er formet til å gi et elliptisk inntrykk, slektskapet med Toyotas tilsvarende ellipse er tydelig. Hinos gir inntrykk av en to-delt jordklode bundet sammen av H-ens horisontale strek. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |