Mer sivilisert Hummer H2
Hummer er kjent for ekstreme biler med ekstrem fremkommelighet. Nå lanserer de H2 som er blitt litt mer sivilisert og litt mindre enn originalen, H1. Som Humvee gjør den jobben for amerikanske personell hvor enn i verden de utfører sine oppdrag. Men Hummer har også blitt Statussymbolet med stor S i en rekke sivile kretser. Bygget som den opprinnelig er for fremkommelighet i vanskelig terreng, er det ikke akkurat den optimale bybilen. Likevel dukker den stadig oftere opp i slike miljøer. GM, som nå eier Hummer, ønsker å utvide kundekretsen ytterligere når de nå lanserer H2 som er hakket mindre, men på den endre siden, mer luksuriøs enn H1. Bedre kjøreegenskaper på vei er spesielt vektlagt samtidig som egenskapene i ulendt terreng skal være vel ivaretatt. Bilen leveres med en utstyrs-pakke som inkluderer det meste, men om du ikke er tilfreds med standardløsningen kan du velge og vrake på en rikholdig tilbehørsliste. Motoren er som seg hør og bør en V8 på 6 liter. 325 hester og et maks dreiemoment på 520 Newtonmeter (ved 3.600 omdreininger) burde holde til å forflytte deg både på landevei og under mer ekstreme forhold. Bakkeklaringen på minimum 23cm gjør at H2 enkelt forserer bekkeleier og klatrer i steinete og røft terreng. Selv om den er mindre enn den originale H1 er det fortsatt solide dimensjoner på H2, i alle fall i europeisk målestokk. Den har en lengde på 4,82 meter, er 2,06 bred (inkludert speil) rager nærmere to meter i høyden og har en akselavstand på 3,12 meter. Permanent firehjulstrekk er standard, likeså en firetrinns automatkasse. Vekten er på snaue to tonn og med full bensintank (125 liter) kan du forflytte deg om lag 56 mil før du må besøke neste bensinstasjon. Og dersom du trenger mer lastekapasitet enn det du får inn i bilen, er det kjekt å vite at den kan trekke en henger på inntil 3,2 tonn. Du kan også montere en vinsj for forsering av ekstremt terreng med kapasitet på 4,1 tonn. Norsk import av Hummer ble stoppet etter mislykkede forsøk for noen år siden, og H2 er vel ikke heller direkte som skapt for norsk avgiftspolitikk. Så noe vanlig syn på våre breddegrader blir den ikke. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |