[]
[] [firmabil.no] []

GMs lover et lystig Detroit


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



På tross av meldinger de siste dagene om biler og modeller som ikke skal bygges eller vises, forteller nå General Motors at vi burde glede oss til Detroit-utstillingen allikevel. 3 nye produksjonsbiler og 4 konseptbiler kommer fra dem.

Det er selvfølgelig Bob Lutz som har sent ut en julemelding om hvordan GM skal hente tilbake glansen fra gamle dager samtidig som de skal skape en glad og lys fremtid. Som sjef for produktutviklingen der har han vel lov til å komme med en og annen påstand.

De tre produksjonsmodellene som skal vises er H2 fra Hummer, XLR-modellen fra Cadillac og SSR crossover’en (pickup/roadster) fra Chevrolet.

H2 kjenner du allerede fra BilNorge, SSR ble vist som konseptbil ved siste Detroit-Show og er en bil ingen produsent i hele verden har make til. Bare det burde være et godt salgsargument.

XLR er den endelige, produksjonsklare utgaven av den opprinnelig engelsk-designede Evoq konseptbilen. Dersom GM har klart å få den riktig burde denne cabriolet’en med ståltaket i bagasjerommet kunne bli en spennende konkurrent til både Lexus- og Mercedes-modeller. En større og kraftigere utgave av Northstar motoren burde gi nok i den avdelingen. det er komfort, kjøre-egenskaper og de uventede luksusfinessene det går på i denne klassen.

I konseptavdelingen kan vi først gjøre oss ferdige med Saab 9-3 X og Cadillac Cien. Begge disse bilene har allerede vært presentert for de velinformerte BilNorge-brukerne. De to som står tilbake da er for det første BelAir med Chevrolet-merke foran og en roadster fra Pontiac.

Nå har ikke Bob Lutz enda sendt oss skissene på disse to modellene, men beskrivelsene er greie: BelAir skal gjenopplive et amerikansk design-ikon fra 50-tallet. Både eksteriørt og interiørt vil vi finne mange spor fra denne bestselgeren, hel benk foran burde alene være nok til å hente frem en tåre hos nostalgikerne. Men hvorfor de velger å legge en turboladet fem-sylindret Vortec-motor der er ikke umiddelbart begripelig. Rekke-sekser eller V8-motor hadde vel vært mer i stilen.

Pontiac roadsteren er en lettvekter, en to-seter, som byr på alt ekte åpen bilkjøring dreier seg om. Veldig europeisk orientert sier Lutz, som også der burde vite hva han snakker om. At bilen gikk fra første skisse til ferdig, kjørende modell på bare fire måneder er virkelig imponerende, dersom resultatet viser seg å være bra.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: