[]
[] [firmabil.no] []

Jaguar fornyer S-Type


Terje Ringen - bilnorge.no



Hvis du allerede kjører rundt i en S-Type trenger du ikke rushe til nærmeste Jaguar-sjappe for å skaffe deg en ny en. For utseendemessig er det ikke de store forskjellene mellom den ”gamle” og den ”nye”.

Du skal være virkelig kjenner for å se de ytre forskjellene mellom dagens og den som skal lanseres i Detroit om et par uker. For å hjelpe deg å finne de synlige endringer kan vi nevne at de finner du på grillen, rundt vinduene og i utvalget av alufelger som leveres som standard. Innendørs er det også bare noen små endringer i det fra før smakfulle interiøret.

Det du ikke ser
Men på mye av det du ikke kan ved første øyekast, er det skjedd en god del endringer sammenlignet med originalen fra 1999. Karosseriet er blitt vesentlig stivere, og S-Type har fått ny hjulopphenging rundt det hele for å svare på noe av kritikken den første utgaven mottok blant kjennere. 2002-utgaven har, påstås det, langt mer sporty kjøreegenskaper men den balanserer dette hårfint med de mer komfortable egenskapene.

Elektronisk traction control, DSP stabilitetskontroll og bremseassistanse er blitt standard. Men det mest interessante ved den ansiktsløftede S-Typen er nye motorer. Øverst på skalaen finner vi to 4,2-liters V8ere, hvorav den minste yter 300hk og har et maks dreiemoment på 417Newtonmeter ved 4.100 omdreininger. Denne klarer 0-100 på i underkant av 6,5 sekunder og har en toppfart på 250 km/t.

"R"
Ønsker du enda mer sprut velger du S-Type R med den kompressormatede versjonen av den samme motoren. Da får du 400hk, et dreiemoment på 538Nm og gjør null til hundre enda ett sekund raskere. Med automatgear! Toppfarten er den samme, for begge motorer har en elektronisk sperre.

Nytt for S-type er at den nå også leveres i ”økonomiutgave” med 2,5-liters AJ-V6, den samme som du finner i X-Type. Ved hjelp av denne har Jaguar greid å presse prisen ned til under £25.000 på hjemmemarkedet mens selv den spreke R-versjonen holder seg under 50.000 pund.

Sikker
Det er ikke spart på sikkerhet i Jaguars nye modeller. Nye kollisjonsputer løper langs vinduene mens ARTS (Adaptive Restraint Technology System) benytter en rekke sensorer til å ta hensyn til frontpassasjerens vekt og stilling, og hvordan føreren er plassert bak rattet, før den beslutter hvordan putene skal blåses opp ved en eventuell kollisjon.

Pedalene på bilen kan justeres ved hjelp av en bryter på rattstammen, og den er utstyrt med en en elektronisk parkbremse som trer i kraft når nøkkelen tas ut av tenningslåsen på biler med automatgear.

For øvrig er listen over ekstrautstyr rikholdig og burde tilfredsstille de flestes ønsker og behov. Men fortsatt er det altså noen måneder før nye S-Type er leveringsklar, sånn en gang utpå våren.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: