[]
[] [firmabil.no] []

Pontiac Solstice roadster & coupe


Terje Ringen - BilNorge



“Gjør det enkelt, rent og vakkert!” Det var beskjeden GMs nye produktansvarlige, Bob Lutz, ga sine designere i slutten av september. I oktober var utviklingen i gang og allerede nå i Detroit vises konseptbilen Solstice.

Den følger trenden som har blitt populær hos flere i det siste, sammenleggbart ståltak som gir cabriolet og coupé i en og samme bil. Den er basert på GM-komponenter som benyttes i andre eksisterende biler, og skal derfor være mulig å produsere for en svært overkommelig pris. 20.000 dollar på det amerikanske markedet høres lovende ut selv for vårt avgiftsbelagte land.

Modent marked, realistisk bil
”Det amerikanske markedet er modent for en prisgunstig, ren roadster med kvalitet fra innerst til ytterst,” sa Bob Lutz ved avduking av bilen. ”Linjene i eksteriøret er sterke, modige og typisk Pontiac, men ikke overdrevet. Interiøret har fokus på kjøreglede, funksjonelt, presist og innbydende. Bilen har ungdommelig appell til kjøpere i alle aldere.”

”Det dreide seg om å benytte biter fra vårt eksisterende system og sette dem sammen til en tiltalende pakke,” fortsetter Lutz. ”Dette for å gjøre produksjon av bilen realistisk. Det var virkelig spennende å se hvilken kreativitet og genialitet teamet viste for å oppnå disse kravene.”

Fra ide til konsept på rekordtid
De første skissene Lutz fikk presentert på sin pult var av en coupé som designer Franz von Holzhausen hadde laget. ”De var basert på noen skisser jeg lagde for en tid siden, og jeg synes det kunne være interessant å gjøre dem om til en roadster,” forklarer von Holzhausen.

Eksteriøret er lakkert i metallgrått, noe som visstnok skal gi assosiasjoner til Europa. Bilen er utstyrt med 19-tommers hjul foran og 20-tommere bak slik at den får et aggressivt utseende. Taket er manuelt, men legges enkelt ned med én hånd. Interiøret er utført i sal-brunt lær og fargene fra eksteriøret går igjen i dashbordet og andre steder i interiøret. Førermiljøet er rent og enkelt med kun de viktigste informasjonene tilgjengelige, turteller og speedometer. Andre informasjoner vises på en liten LCD-skjerm til høyre på dashbordet.

Selve ”sjelen” i en heftig roadster er det som befinner seg under panseret. Og Solstice skuffer heller ikke på dette området. En 2,2-liter turboladet 4-sylindret motor med 240hk sørger for krefter nok. Motoren er ”hyllevare” hos GM og benyttes også i andre modeller hos verdens største bilkonsern. En sekstrinns gearkasse sørger for at kreftene overføres til bakhjulene, den samme som benyttes i Corvette.

Solstices plattform er den samme som benyttes i GMs ”small cars”, men en del modifiseringer er gjort, blant annet gjennom utstrakt bruk av aluminium. Fronten benytter mange elementer fra Subaru WRX i hjuloppheng og styring. Bakhjulsopphenget, også i aluminium, er hentet fra GMs mellomstore SUVer.

Snart produksjonsklar?
Selv om det foreløpig ikke finnes noen konkrete planer for produksjon av Pontiac Solstice, holder Lutz døren på gløtt: ”Du kan selvsagt ikke si at den skal produseres før den har gått de obligatoriske rundene,” sier han. ”Men tanken har vært tilstede hele tiden. Den krever minimalt med investeringer, minimalt med evalueringstid og den har stor fleksibilitet med hensyn til produksjon. Det gjenstår bare å se hvilken mottakelse den får fra publikum.”

Stort mer åpen kan neppe ringreven Bob Lutz være. Skal vi tippe at bilen vises i produksjonsklar versjon allerede på neste års Detroit? Den som lever får se!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: