Pontiac Solstice roadster & coupe
“Gjør det enkelt, rent og vakkert!” Det var beskjeden GMs nye produktansvarlige, Bob Lutz, ga sine designere i slutten av september. I oktober var utviklingen i gang og allerede nå i Detroit vises konseptbilen Solstice. Den følger trenden som har blitt populær hos flere i det siste, sammenleggbart ståltak som gir cabriolet og coupé i en og samme bil. Den er basert på GM-komponenter som benyttes i andre eksisterende biler, og skal derfor være mulig å produsere for en svært overkommelig pris. 20.000 dollar på det amerikanske markedet høres lovende ut selv for vårt avgiftsbelagte land.
Modent marked, realistisk bil ”Det dreide seg om å benytte biter fra vårt eksisterende system og sette dem sammen til en tiltalende pakke,” fortsetter Lutz. ”Dette for å gjøre produksjon av bilen realistisk. Det var virkelig spennende å se hvilken kreativitet og genialitet teamet viste for å oppnå disse kravene.”
Fra ide til konsept på rekordtid Eksteriøret er lakkert i metallgrått, noe som visstnok skal gi assosiasjoner til Europa. Bilen er utstyrt med 19-tommers hjul foran og 20-tommere bak slik at den får et aggressivt utseende. Taket er manuelt, men legges enkelt ned med én hånd. Interiøret er utført i sal-brunt lær og fargene fra eksteriøret går igjen i dashbordet og andre steder i interiøret. Førermiljøet er rent og enkelt med kun de viktigste informasjonene tilgjengelige, turteller og speedometer. Andre informasjoner vises på en liten LCD-skjerm til høyre på dashbordet. Selve ”sjelen” i en heftig roadster er det som befinner seg under panseret. Og Solstice skuffer heller ikke på dette området. En 2,2-liter turboladet 4-sylindret motor med 240hk sørger for krefter nok. Motoren er ”hyllevare” hos GM og benyttes også i andre modeller hos verdens største bilkonsern. En sekstrinns gearkasse sørger for at kreftene overføres til bakhjulene, den samme som benyttes i Corvette. Solstices plattform er den samme som benyttes i GMs ”small cars”, men en del modifiseringer er gjort, blant annet gjennom utstrakt bruk av aluminium. Fronten benytter mange elementer fra Subaru WRX i hjuloppheng og styring. Bakhjulsopphenget, også i aluminium, er hentet fra GMs mellomstore SUVer.
Snart produksjonsklar? Stort mer åpen kan neppe ringreven Bob Lutz være. Skal vi tippe at bilen vises i produksjonsklar versjon allerede på neste års Detroit? Den som lever får se! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |