GT 40 gjenfødt
GT-40 historien er blitt en legende. Om hvordan Ford i 1963 allikevel ikke fikk kjøpe Ferrari. Ganske mugne tok de en søt hevn. Ut fra en Lola-modell utviklet de GT 40 og plukket førsteplasser fra Ferrari, på prestisjeløp som Le Mans, fire år på rad. Det var onkel Henry Ford II som satte i gang denne søte vendettaen, nå er det nevøen, Bill Ford, som viste en ny konseptbil som ikke bare het GT 40 – den så hjælpemeg ut som en også – mer enn 30 år etter. Bilen er tegnet i Fords såkalte Living Legends studio, og ser helt ut som repetisjonen av en legende. Opprinnelig hadde de en modell som var tegnet av unge Camilo Pardo, men den ble nixet av designsjef J.C. Mays fordi den så alt for moderne ut! Hvem som har tegnet den som ble vist aner jeg ikke, for alt jeg vet er den designet av en kopimaskin som er litt ugrei når det gjelder vinkler og rette linjer. I fargevalget har Ford tilogmed gjentatt det gamle Gulf-temaet, med en bred stripe i kontrastfarge langs midten av bilen fra front til hekk. Lyseblå og orange var originalen. Slik bilen ble presentert i Detroit hadde den en 5,4 liters kompressormatet V-åtter med ca. 500 hestekrefter. Den, og resten av de mekaniske bitene, er gjort hos Fords spesialavdeling for raske biler under en herre som heter John Coletti, så akkurat der er jeg trygg på at det hele er meget kompetent gjort. Det er ingenting som tyder på at denne bilen ikke skulle kunne møte hvilken som helst produksjons-superbil med heder, slik den står i dag. Om det blir aktuelt aner vi ikke. Selvfølgelig ble det ved presentasjonen sagt at ”Bilen godt kan gå i produksjon, dersom publikum krever det”. ”En bil som dette ville kunne bli den mest tilgjengelige superbilen i universet” sa Chris Theodore, Fords sjef for teknikk i Nord Amerika. ”Også vanlig dødelige burde kunne klare å både kjøpe og håndtere denne”. Det er imidlertid flere ting som taler mot en produksjonsutgave. For det første er nok Ford forsiktig med å forvirre publikum med hensyn til merkevare-verdien, slik Volkswagen er i ferd med å gjøre nå. For det andre har Ford flere andre merker som en slik bil ville konkurrere direkte med – og i dette segmentet er hvert salg et tyveri fra et annet merke. For det tredje trenger ikke Ford akkurat nå å sende ut signaler om at de er lettsindige og satse på spekulative prosjekter. Det er greit å være aggressiv i nedgangstider, men de fleste aksjonærene ville nok sette pris på en annen form for aggressivitet akkurat nå. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |