Blues i Detroit
Mellom alle glitzy konseptbiler, og hvite tanngarder i Detroit var det også er sterk følelse av blues. Alle de tre store amerikanske amerikanerne, GM, Ford og Chrysler hadde presentasjoner, og spørsmålene dreide seg om litt annet enn Show Biz. Ford hadde det selvfølgelig tøffest. En rekke spørsmål som dreide seg om de stadig økende tapene ga en lite munter bakgrunn for ”49” og GT40. GM på sin side boblet, Bob Lutz er elektrisk, og nå har han jommen greid å få med sin gamle tsjekkiske jetjager på en promotion-film også. Men optimisme og vellykkede presentasjoner ga et helt klart signal fra GM om at ”we’re back”. Og stemningen hos Chrysler? Et sted midt i mellom. Ford har for lengst gjort kjent at de skal presentere de nye initiativene for Wall Street fredag. Derfor var det ikke mange svar journalistene fikk på sine spørsmål om fabrikk-stengninger og oppsigelser. Det nærmeste man kom var en Ford-topp som sa at ”det kan nok dessverre ikke være tvil om at de meldingene vi vil komme med senere i uken vil kaste en skygge over det som hender her”. Derfor virket det nesten litt poengløst da William Clay Ford jr. tok alle journalistene og 3000 Ford-ansatte på en lang reise tvers gjennom Fords 100 år lange racinghistorie. Ford håper å kunne tjene penger igjen i år, men det vil bli en meget tung oppoverbakke for å nå dit. Hvor mye de egentlig tapte i fjor blir først klart neste uke, men anslagene ligger på litt mer enn 2 milliarder dollars. Man må holde det opp mot 8 milliarder som kom inn i 1999 og 2000 tilsammen, men aksjonærer og analytikere er ikke spesielt opptatt av historie. Særlig hukommelse har de heller ikke. I fjor, på Detroit-utstillingen var Ford verdens best ledede bilkonsern, modellprogrammet var spennende, pengekisten fløt over. Og GM var de som lå flate, med en restrukturplan som ingen var imponert av, oppsigelser og en dødsdom over Oldsmobile. I dag er det GM som leder den amerikanske priskrigen, men antakelig den eneste som kan klare å stå den helt ut. Det er GM som hadde de best mottatte nye produksjonsbilene og konseptene. Og det er GM som åpner ballet på Wall Street, de skal ha sin 2002-presentasjon torsdag. Det virker som om GMs folk er adskillig mer selvsikre foran den presentasjonen enn Fords er. Og GM var også de som klarte å lage et skikkelig show i år, med en filmet parallell med Top Gun der GMs 69-år gamle, nyansatte, produktsjef Bob Lutz, ex Marineflyger, lærer sin GM-kollega Gary Cowger, sjef for det nordamerikanske markedet, å fly. Det skjer oppi den oransje jetkrigeren som Lutz kjøpte fra Tsjekkia mens han enda var toppsjef i Chrysler. Hans gamle arbeidsgiver, Chrysler, kjørte også et show ved presentasjonen av Pacifica. Men det ble litt mer forsiktig, En slag oppdatering av Dick Van Dyke Show der fem av Chryslers toppfolk, med Dieter Zetsche, toppsjefen, i spissen, skulle presentere denne nye modellen for et forvirret par på jakt etter ny bil. Ikke spesielt vellykket, i følge dem som holdt ut under hele forestillingen. Men Chrysler later til å holde fast ved sine mål om å gå i balanse i år, og det antydes nå at fjorårets underskudd blir i den lavere enden av prognosene (med andre ord, noe mer enn 2 milliarder dollars). Chrysler har klart mer enn de regnet med når det gjelder kost kutt så langt, og regner med at også 2002 vil ende foran planene. 1 milliard skulle de spart i fjor, i år skal det spares 4 milliarder i forhold til 2000-tallene. ”Bunnlinjen kommer til å være vår første prioritering” sier Zetsche. Men han har ikke gitt opp gamle planer om å øke Chryslers globale volum med 1 million biler i løpet av maks 10 år. (I fjor solgte amerikaner-delen av Daimlerchrysler 2,7 millioner biler). Det målet kan vi nok også nå, sier sjefen, ”ikke ved å produsere nye biler og pushe dem på markedet, men ved å skape en økt etterspørsel”. Om det er biler som Pacifica eller Crossfire som skal bidra til det, ble ikke presisert. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |