[]
[] [firmabil.no] []

Skarp, liten kjapping fra Dodge


Terje Ringen - BilNorge



I fjor debuterte Dodge sin nye Viper i Detroit. I år har de, i tillegg til lommeraceren vi omtalte lørdag, bygget en enkel, ren konseptbil med den hvasse betegnelsen Razor.

Det virker som noe av sjelen til Bob Lutz fortsatt befinner seg hos Chrysler selv om det begynner å bli noen år siden han forlot selskapet. For ideene bak Dodge Razor er merkelig like de vi i går omtalte i forbindelse med Pontiac Solstice: Gjør det enkelt og bruk elementer fra eksisterende modeller i konsernet.

Nok skyv
Null til hundre skal den være i stand til å klare på rundt seks blank, og toppfarten er 225 km/t. Et lett, strømlinjeformet karosseri er hovedårsaken til ytelsene. Den har et enkelt, tiltalende design. Langt panser, men fra kupéen og bakover er den like rund som en Audi TT. Umiskjennelig Dodge front. Lavt tyngdepunkt og store hjul klister den til bakken.

Mange DC-komponenter er benyttet, men selve plattformen er ny. 6-trinns gearkassa er for eksempel utviklet hos D-delen av konsernet, den i Stuttgart. Motoren er en oppgradert utgave av den 2-liter som benyttes i Chrysler-modeller. I Razor har den fått turbo og intercooler og utvikler dermed 250hk med et maks dreiemoment på 312Nm. Hvor på skalaen momentet er på sin høyde sier den foreløpige DC-informasjonen ikke noe om. Og bilen trekk selvfølgelig på de hjulene som sitter bak.

Minimalistisk
Hele bilen er relativt minimalistisk i sin fremtoning. Ikke mye glitter og stas der i gården. Mest spenst finner vi på bakstussen med forkrommet støtfanger og to doble, rektangulære eksosrør. Det samme gjelder interiøret som kun inneholder det nødvendigste for kjøringen. Her finner du verken elektrisk drevne lærseter, elektriske vindusheiser eller speil, ingen radio, i det hele tatt, ikke noe overflødig som kan ta fra deg følelsen av å kjøre en ren sportsbil.

De to som får plass sitter rett og slett godt plantet i skikkelige racingstoler med 5-punkts belter. På instrumentpanelet har du det mest nødvendige, en stor turteller med et digitalt speedometer i midten. Pluss, selvsagt, målere for temperatur/oljetrykk og drivstoff/batteri.

Razor er ingen ruvende sportsbil. Den strekker seg 3,75 meter i lengderetningen, er 1,75 bred og rager 1,21 over asfalten. Ingen konkrete planer om å sette den i produksjon foreløpig, men som Chrysler sier, skulle de få lyst til det en gang i fremtiden, vil utstrakt bruk av komponenter fra andre familiemedlemmer i alle fall gi en overkommelig pris.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: