Acura med fritidsbil
Det er en stund siden japanerne har vist en til de grader Origami-bil. Den typisk japanske papirbrettekunsten kan være flatterende når den overføres på bildesign. Og Acuras Detroit-konsept, RD-X gjør seg, med sine skarpe kanter og klare vinkler, bemerket blant alle de andre konseptbilene på dette showet. Det som imidlertid er litt spesielt her er at egentlig kan vi bare glemme utseendet, for det som finnes under karosseriet er enda mer spennende. Her definerer nemlig Honda, som altså bestyrer Acura-merket i USA, hybridbil på nytt. Men la oss først ta bilen slik den fremstår. Masse vinkler og linjer, store dører og et fleksibelt interiør der det enten er glitrende plass til fire vokse personer, eller – med baksetet flatt – plass til to fritidsaktive personer og alt de måtte være aktive med. Sykler eller snow boards eller hva som ellers preger de unge og urbane når de skal ut i bushen. Høy bakkeklaring og lykter som går og gjemmer seg antyder også at bilen kan beveges off-road. Men poenget er drivlinjen. For mens Hondas andre hybrider jobber med forbrenningsmotor som driver generator som produserer strøm som lagres i batterier som leverer energi til elektromotorer som driver bilen, har denne en nesten konvensjonell drivlinje foran, mens hvert bakhjul er tilknyttet hver sin el-motor på 25 hk. Disse drives av strøm som blir samlet opp når hastigheten synker – såkalt regenerativ bremsing. Det betyr altså at når systemet har fanget opp energi som ellers ville gått tapt gjennom spillvarme fra bremsene, har bilen til sammen 250 hester og er i realiteten firehjulsdrevet. 50 hester bak og 200 hester fra 2,4 liters fireren som driver foran gjennom en clutchløs automatkasse med trykknappskifting. Det er nok ingen sjanse for at RD-X blir bygget slik den vises nå. Men Honda sier at de aktivt vurderer å innføre denne typen drivsystemer på produksjonsbiler. Mens Insight-systemet – som nå også kommer på en Civic, er orientert mot økonomi, vil et type RD-X-system bli orientert mot høye prestasjoner. Spennende. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |