VW viser Tuareg-teaser
VW hadde klart å holde på hemmeligheten sin. Det var vill gjetting om hva deres konseptbil på Detroit-utstillingen ville være. De fleste gjettet på soft-top utgaven av Beetle. I stedet ble det en forhåndsmelding på Tuareg- den kommende SUV’en. Nå er det mulig noen tror at jeg er spesielt ute etter han som setter navn på VW-produktene. Jeg beklager hvis dette oppfattes som forfølgelse, men hør her. Dagens VW-konsept blir kalt Magellan. Her skal du få Magellan-fakta: Navnet er den franske (!) utgaven av Fernão de Magalhães, portugisisk oppdagelsesreisende som forsøkte seg på den første verdensomseiling. Han skulle seile til India, men vest-over, hadde han bestemt seg for. I 1520 fant han stredet helt i bunnen av Sør-Amerika, som har fått navn etter ham. Han kom til Filippinene, der han døde. Ett av hans fem skip kom tilbake til Europa. Glimrende innsats, men ikke utpreget vellykket. Derimot har VWs innsats i Nord-Amerika dette året vært svært vellykket. 356.000 nye biler solgt i USA, og rekordsalg både i Mexico og Canada. 670.000 biler til sammen i Nord-Amerika. Og flere skal det bli. I år kommer altså en nedfellbar Beetle, Passat med W12 motor skal introduseres i Amerika, og man kommer til å lade opp mot lanseringen av den nye lette trucken fra VW, Tuareg. Magellan, Detroit-konseptet, var ren Tuareg under skallet. 19 tommers hjul, alle sammen drevet og alle forbundet til motoren via elektronisk låsbare differensialer. I denne utgaven satt det en W8 motor, men det er klart at den endelige modellen kan hente hva det måtte være fra VWs omfattende motorpalett. Skallet rundt mekanikken er nok litt fjernt fra produksjonsmodellen. Dette var tegnet i konsernets studio i Spania, og var vel bare ment som en teaser på den endelige utgaven. En blanding av personbil, SUV og truck sa VW, ikke særlig overraskende. Instrumentplasseringen var spesielt spennende, de nærmest hang fritt foran føreren. Midt på rattet fant man en GPS-innredning som man kunne ta med seg når man gikk ut. En slik kunne kanskje Magalhães trengt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |