Ny retning med Volvos XC90
Det er kanskje litt tidlig for Volvo å ”lage nye regler for SUV-segmenet” slik Volvo-sjefen påsto de gjorde ved å lansere sin nye XC90. Men det er helt klart at denne bilen lager nye regler for Volvo. Selv om også denne modellen er basert på Volvos personbiler peker den ut en helt ny retning for Volvos program. Moteriktig, rett inn i et av USAs heteste segmenter, litt jålete og rettet mot et publikum som setter Show høyere enn Go. All-hjuls drift og forholdsvis røft eksteriør er for eksempel ikke akkurat synonymt med seriøse off-road egenskaper.
Spydspiss Men hva fabrikken så skal følge opp med etter dette er vel ikke helt klart. Erstatning for Volvos Carisma-utgave (S40/V40) er selvfølgelig på trappene, men skal de oppover eller skal de bygge luksuriøse kompakte og overlate det storslagne til Jaguar og Lincoln/Mercury?
Volvo = sikkerhet ”Vi ønsker forresten ikke at bilen skulle se aggressiv ut”, sier Peter Horbury, Volvos sjefdesigner, ”Derimot skal den se selvsikker ut, og det er vel akkurat det den gjør?”. Den har også vegg-til-vegg med andre sikkerhetsdetaljer. Ekstra kraftig stål i taket for eksempel, for å minske sjansen for at taket slår inn ved en roll-over, og side-luftputegardinger langs alle tre seterekkene. Det er klart at det er Ford/Firestones oppførsel som ligger langt fremme når nye SUV’er skal konstrueres. Volvoen har også noe de kaller interaktivt chassis med blant annet en RSC – Roll Stability Control. Et sofistikert system med gyroskoper og andre følere som måler både krengehastighet og krengevinkel. Hvis den ene verdien, eller kombinasjonen av begge bare så mye som lukter på Kritisk Sone, slår systemet alarm og aktiviserer anti-skli systemet som bruker bremsen på et eller flere av hjulene. Da blir det ikke morsomt å leke elgtestfører lenger – intet kommer til å skje. Bare for å ta med det også: i denne bilen vil man kunne velge mellom en rekke forskjellige motoralternativer. Det mest ekstreme blir nok en biturbo sekser med 272 hester, mange forskjellige transmisjoner og et interiør som i fleksibilitet og utstyr ikke står tilbake for konkurrentenes. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |