[]
[] [firmabil.no] []

Ny retning med Volvos XC90


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Det er kanskje litt tidlig for Volvo å ”lage nye regler for SUV-segmenet” slik Volvo-sjefen påsto de gjorde ved å lansere sin nye XC90. Men det er helt klart at denne bilen lager nye regler for Volvo.

Selv om også denne modellen er basert på Volvos personbiler peker den ut en helt ny retning for Volvos program. Moteriktig, rett inn i et av USAs heteste segmenter, litt jålete og rettet mot et publikum som setter Show høyere enn Go. All-hjuls drift og forholdsvis røft eksteriør er for eksempel ikke akkurat synonymt med seriøse off-road egenskaper.

Spydspiss
Denne bilen skulle vært spydspissen i Volvos nye driv mot å selge 200.000 biler årlig i USA, og komme opp i en produksjon på 600.000 biler årlig. Begge disse målene er nå skjøvet på, nå snakker vi i hvert fall 2005 i stedet for 2004. Men at XC90 kommer til å bli en skikkelig drahjelp er det ingen tvil om. Den er forholdsvis enkelt å sette i produksjon, basert på 80-serien kommer den på linje i løpet av høsten. 50.000 slike skal selges neste år, 65 prosent av dem i USA. I fjor solgte Volvo 137.000 biler på det markedet.

Men hva fabrikken så skal følge opp med etter dette er vel ikke helt klart. Erstatning for Volvos Carisma-utgave (S40/V40) er selvfølgelig på trappene, men skal de oppover eller skal de bygge luksuriøse kompakte og overlate det storslagne til Jaguar og Lincoln/Mercury?

Volvo = sikkerhet
Sikkert er det i hvert fall at sikkerhet og andre Volvo-synonymer skal ikke gis opp. På XC90 finner vi for eksempel en ”to-trinns” støtfanger foran. For at den skal se ut slik folk vil ha den, bør den åpenbart virke aggressiv. Men Volvo har lagt på en ekstra støtfanger, lenger frem og lavere enn den typiske SUV-bufferten forrest. Dermed vil den møte fotgjengere og andre personbiler som om den selv hadde vært en personbil.

”Vi ønsker forresten ikke at bilen skulle se aggressiv ut”, sier Peter Horbury, Volvos sjefdesigner, ”Derimot skal den se selvsikker ut, og det er vel akkurat det den gjør?”.

Den har også vegg-til-vegg med andre sikkerhetsdetaljer. Ekstra kraftig stål i taket for eksempel, for å minske sjansen for at taket slår inn ved en roll-over, og side-luftputegardinger langs alle tre seterekkene. Det er klart at det er Ford/Firestones oppførsel som ligger langt fremme når nye SUV’er skal konstrueres. Volvoen har også noe de kaller interaktivt chassis med blant annet en RSC – Roll Stability Control. Et sofistikert system med gyroskoper og andre følere som måler både krengehastighet og krengevinkel. Hvis den ene verdien, eller kombinasjonen av begge bare så mye som lukter på Kritisk Sone, slår systemet alarm og aktiviserer anti-skli systemet som bruker bremsen på et eller flere av hjulene.

Da blir det ikke morsomt å leke elgtestfører lenger – intet kommer til å skje.

Bare for å ta med det også: i denne bilen vil man kunne velge mellom en rekke forskjellige motoralternativer. Det mest ekstreme blir nok en biturbo sekser med 272 hester, mange forskjellige transmisjoner og et interiør som i fleksibilitet og utstyr ikke står tilbake for konkurrentenes.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: