[]
[] [firmabil.no] []

Cadillac feirer hundre med Cien


Terje Ringen - BilNorge



Cadillac er flaggskipet i GM-konsernet. I tillegg kan de i 2002 se tilbake på sine 100 første år som bilprodusent. Klart slikt må feires med en skikkelig superbil!

De språkkyndige vil finne jubileet innpakket i bilens navn, for Cien på spansk betyr 100. Bilen, hvis den noensinne finner veien til samlebåndet, vil hamle opp med det meste den møter på sin vei. En 7,5-liters V12 på 750 hester og et dreiemoment på 610 Newtonmeter sier vel det meste. En 6-trinns semi-automatkasse med ”paddle shift” bak rattet overfører kreftene fra den midtstilte motoren til bakhjula. De er for øvrig i dimensjon 335/30 på 21-tommers felger. Foran sitter det ”bare” 245/35R19. (Motoren kan du lese mer om i artikkelen ”Cadillac Cien – mer enn en bil.)

Og når vi først er inne på data kan vi jo like gjerne nevne målene på konseptbilen. Den rager 1,17m i høyden, har en lengde på 4,45 og er 1,97m bred.

Stealth på hjul
”Med Cien var målet å skape et ultra high-performance uttrykk gjennom design og teknologi,” sier designansvarlig Simon Cox hos GM design i England. De skarpe formene vi har blitt så vant til fra Cadillac de senere årene er selvsagt til stede. Men ikke i like ekstrem grad som på enkelte andre konsepter. Om det er forsøket på å unngå politiradarer som gjør at den har mye til felles med et Stealth F-22 jagerfly skal være usagt.

Store luftinntak både i front og bak dørene sørger for tilstrekkelig med kjøling til den store V12eren. Sammen med moderne, trekantede frontlykter blir bilen en typisk Caddi når du ser den forfra. Fra siden er den typisk strømlinjeformet. Sett bakfra gir Cien visse assosiasjoner om de bevingede Cadillacene fra sekstiåra. En aktiv hekkspoiler, av det slager UP er så glad i, spretter opp når bilen overstiger en gitt hastighet.

Kompositt
Chassis og karosseri er karbonfiber kompositt, hentet direkte fra racerbanen. Lett og solid. Luftinntakene og –uttakene er elektronisk styrt og doserer den kjølige luften i riktig mengde for kjøling av motor og bremser. Taket er avtakbart for varme sommerdager når du vil lufte sveisen. Glasset er blåfarget for å virke lysdempende og for å raffinere bilens uttrykk.

I kabinen finner du det du måtte ønske deg av hi-tech. Night Vision, OnStar, StabiliTrack, Ultrasonic Rear Parking Assist og Communiport er noen av betegnelsene på den medfølgende utstyrspakken. LCD skjermer gir deg all nødvendig informasjon om bilens tilstand samt at de gir videobilder som erstatter ryggespeilene på vanlige biler. Selvsagt er interiøret innhyllet i mykt lær og ”ekte” metall slik det skal være på en bil som oser sport og luksus.

Vi lar GM selv få det siste ordet: ”Cien er det beste medium for å demonstrere Cadillacs fortid, nåtid og, fremfor alt, fremtid,” avsluttet Cox ved presentasjonen i Detroit.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: