[]
[] [firmabil.no] []

Stor og rask Bentley


Terje Ringen - BilNorge



Med en toppfart på 270 km/t er nye Bentley Arnage T verdens raskeste serieproduserte saloon. Det gjør Bentley et nummer av i Detroit.

Du skal være en skikkelig Bentley-kjenner for å se forskjellen mellom denne og tidligere familiemedlemmer. Likevel påstår den britiske VW-armen at Arnage T er en helt ny bil, fra støtfanger til støtfanger (og akkurat de er i alle fall nye). I tillegg bærer den som det mest sportslige innslaget i familien Bentley-logoen på svart bunn. Den nye bilen er resultatet av et prosjekt som har pågått over tre år og for første gang har Bentley utviklet en bil med full support fra sitt moderfirma, Volkswagen.

Arnage T er toppmodellen i den nye Serie To, og den kraftigste Bentley noensinne har satt i produksjon. Den skal i løpet av året etterfølges av ytterligere to modeller, Arnage Red Label og Arnage Long Wheelbase.

Rå kraft
Under panseret sitter en 6,75-liters V8er med twin turbo. Den yter 450hk og har et maks dreiemoment på imponerende 875 Newtonmeter. Motoren benytter nesten utelukkende nye eller endrede deler. Slikt gir ytelser, og null til hundre går unna på 5,8 sekunder. Fortsetter du å holde gassfoten nede passerer du 160 km/t etter 13,4 sekunder, og det er imponerende for en bil som veier 2,6 tonn og har en lengde på hele 5,40 meter. Bredden er for øvrig 1,93m og høyden 1,52.

Men ytelser koster brennstoff, og snitt forbruket er oppgitt til 2,06 liter på mila. Kjører du bare i bygater må du plusse på ytterligere 50 prosent, og da er det bra at Arnage T har en tank som rommer 100 liter.

Computerstyring
Sportsfjæringen i Arnage T er computerstyrt for å gi optimale ytelser under de fleste forhold, og CAD (computer aided design) er i stor grad benyttet ved utviklingen av bilen for å sørge for best mulig kvalitet i alle ledd. ESP introduseres og ytterligere tiltak er iverksatt på isolasjonssiden for å dempe støy i kabinen.

I tillegg til de kosmetiske endringene i eksteriøret har Arnage T også fått nye sportsseter og en rekke detaljforbedringer i interiøret. Nye kollisjonsputer er på plass rund baut og baksetene er utstyrt med ISOfix for enkel montering av barneseter.

Velutstyrt
Utstyrslisten er selvsagt lang på en bil i denne klassen. Vi nevner i fleng Conolly lær, Wilton tepper, automatisk klimaanlegg, 6 kollisjonsputer/gardiner, firekanals ABS-bremser, ESP stabilitetskontroll, DVD satellittnavigasjon, cruise control, elektrisk justerbare seter med fire minnefunksjner, audioanlegg med CD-skifter, parkeringssensor foran og bak, osv. Ønsker du noe mer i tillegg, er det bare å gi beskjed, for ”Nei dessverre” er et uttrykk som ikke eksisterer i salgsteamet hos Bentley.

Å snakke pris på en bil som denne har bare akademisk interesse, men greier du deg med en Arnage Red Label er det tilstrekkelig å bla opp drøye tre millioner kroner.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: