[]
[] [firmabil.no] []

Jeep for natur og ungdom


Terje Ringen - BilNorge



Jeep viser to konsepter og en spesialversjon av Wrangler i Detroit. Ungt, Urbant og ”Villmarken kaller” er tema.

Jeep Compass
Det urbane finner vi først og fremst i Compass. Selv om den er en ekte Jeep føler den seg mest hjemme i urbane strøk, inspirert som den er av konseptbilen Jeepster fra 1998 og basert på en Cherokee plattform. Målgruppen er ”millenials”, den neste store kjøpegruppen i USA, de som nå er 24 eller yngre og vil bli større i antall enn Baby Boomer generasjonen.

”Millenials er på jakt etter en original, prisgunstig bil som kan frakte kompiser og utstyr,” sier Trevor Creed, senior visepresident for design i Chrysler-gruppen. ”Helst ville de ha en eksotisk sportsbil, men den er utenfor deres finansielle rekkevidde. Men de vil også ha plass og fleksibilitet. Vi konstruerte Compass på disse premisser. Den er en kompakt SUV med ytelser, plass nok og den har en oppnåelig pris.”

Compass har som seg hør og bør firehjulstrekk, kort akselavstand og lavt tyngdepunkt. Den er relativt lett til Jeep å være (1,4 tonn) og har kompakte ytre mål (4,15 (L) x 1,83 (B) x 1,63 (H)). Motoren er en 3,7-liters V6 som yter 210hk og har et dreiemoment på 319Nm. Det gir en aks (0-100km/t) på rundt 9 sekunder og en toppart på 170km/t.

Jeep Willys2
I fjor het konseptbilen deres Jeep Willys, i år er den videreutviklet og har fått det fantasifulle navnet Willys2. Begge har klare forbindelser tilbake til den aller første Willys som markerte starten på Jeep for mer enn 60 år siden. Bilen er i følge designeren skapt for å leve i pakt med naturen samtidig som den er klar til å begi seg ut i villmarken. Den enorme bakkeklaringen (309mm) gjør den spesielt velegnet for vanskelig terreng.

Utstrakt bruk av kunststoff, karbonfiber og aluminium gjør Willys2 relativt lett. Samtidig er den så godt som 100% resirkulerbar. Det avtakbare taket er utstyrt med en grind som blant fungerer som oppbevaringsplass for reservehjulet i tillegg til sportsutstyr. Tre solide lyskastere hjelper deg å finne veien gjennom ødemarken.

Willys2 har en vekt på rundt 1.350kg, har en lengde på 3,61, bredde på 1,79 og måler 1,78 i høyden med takgrinda montert. Under panseret sitter en kompakt rekkefirer med turbo på 1,6 liter som yter 160hk og 210 Nm (som i Mini Cooper-S, som henter motoren fra samme fabrikk). Med firetrinns automat gjør den 0-100 på rundt 10 sekunder og har en toppfart på i underkant av 150 km/t.

Jeep Wrangler Rubicon
Rubicon Trail i det nordlige California er et yndet sted for off-roadere fra hele verden. Her møtes de stadig for å sammenligne sine biler, og mange finner nok ut at de har kjøpt katta i sekken. La det være usagt om de er kloke av skade, men i alle fall gjenskapte Jeep de verste partiene av den 22 miles lange løypa ved sitt testanlegg for å lage en bil som garantert klarte brasene. Wrangler Rubicon ble resultatet.

Skikkelige hjul var selvsagt et krav, i tillegg til god bakkeklaring (26cm). Goodyear hostet opp nye 245/75R16 dekk. Men det var de edlere deler under bilen som ga denne Wrangleren rett til å bære tilleggstittelen Rubicon. Den blir tilgjengelig en gang på sommeren, er utstyrt med lås av front og bakdiff og har en spesielt lav utveksling i den manuelle 5-trinns gearkassa,. Også den automatiske kassa (tilleggsutstyr) er tilpasset de vriene forholdene. 190 hester og 319 Newtonmeter sørger for nok trekkraft til å forsere alle tenkelige hindre den møter på sin vei.

Joda, Jeep har massevis av appell. Og de finner stadig veien til nye målgrupper. Selv om den norske importøren (US Møller) depper for de nye varebilreglene som ble innført i fjor.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: