[]
[] [firmabil.no] []

Selvinnlysende (?) fra Isuzu


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Hva som er selvinnlysende vet jeg ikke helt, men Isuzu har i hvert fall døpt sine Detroit-konsepter Axiom – som betyr nettopp det. Det eneste som var selvinnlysende var at mottakelsen fra foreldremakta, GM, ikke var særlig varm

Som kjent eier GM store deler av Isuzu, slik at når Isuzu stiller ut i Detroit så er de mer på hjemmebane enn noen andre japanske produsenter. Så hva tror du hovedeieren sa da Isuzu endelig var på plass i utstillingshallen?

Det var ikke akkurat ”Velkommen”, nei. Generalen sa høyt og tydelig at nå kom ikke han til å legge flere penger inn i Isuzus pengeskap, som åpenbart lekker i alle retninger. ”Men”, la generalen til, ”vi er sikre på at det er en rekke japanske banker som gjerne støtter opp om fremtidige kapitalbehov fra vår japanske partner”.

Dermed sa GM ganske klart fra om hvordan de ønsker at japansk kapitalindustri skal se på GMs engasjementer der i fremtiden.

Isuzu selv forteller at de satser på store dieselmotor-kontrakter til GM og at de imens fortsetter å utvikle biler i de segmentene de er kjent for, selv om salget ikke går alt for fort for tiden. For eksempel tar det tid før den nye Axiom-serien kommer i siget.

For å hjelpe på der, går vi ut fra, brukte de Detroit til å vise tre mulige nye Axiom-retninger, selv om Isuzus folk var raske med å presisere at det ikke var produksjonsplaner for noen av dem.

XSF var en rød lukket affære med en kompressormotor på 3,5 liter og 275 hester. Spesielt interiøret var gitt et sportslig preg, blir vi fortalt, men i det miljøet heter det sportslig bare du setter inn et par Recaro-stoler. XSR var litt morsommere, en festlig åpen en men med fullverdige terreng-egenskaper og muligheter for å dra på 2500 kg last. Også her den samme twin cam motoren men litt færre hester (230) og litt høyere dreiemoment. Til sist så vi XST som var den seriøse arbeideren av de tre. EN seriøs SUV med åpent plan der man også fant en uttrekkbar plate slik at man kunne frakte ganske lange gjenstander uten at de hang utenfor. Akkurat for denne ble det også presisert at her brukte man vannfaste materialer. Men hvor er det egentlig man ikke gjør det på en bil?

Med til historien hører at selv om det ble sagt at ingen av disse tre var planlagt for produksjon var alle konstruert for å ha produksjonsmuligheter. Hva akkurat det skal bety aner vi ikke.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: