[]
[] [firmabil.no] []

Porsche med gladnytt i Detroit


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Porsche var en av de meget få bilfabrikkene med et vesentlig marked i Nord Amerika som ikke brakte en ny modell, eller en prototype, til bilutstillingen i Detroit. Men de hadde allikevel en kjempenyhet.

Hvis du befant deg i Louvre den 28 september, 2000, var det sannsynligvis ikke for å hilse på Mona Lisa. Det var nok heller for å delta på Porsches eksklusive presentasjon av drømmebilen Carrera GT. Selv i Porsche-sammenheng en virkelig superbil. Etter det har man i 15 måneder spurt hverandre, blir den noe av eller….?

Porsche selv har vært flink til å holde dampen oppe. De har vist filmsnutter av den, kjørende i Arizona. De har dratt den rundt på alle bilutstillinger. De har snakket om den og publisert data og prestasjoner som får deg til å bli svett i håndflaten. Og de har aldri utelukket at den kan komme i produksjon, ”men for det vil vi trenge minst 1000 faste bestillinger. Porsche gjør ikke noe vi taper penger på”. 1000 ordre på en bil til 400.000 euro. I 2002. Depresjoner på den ene siden, 15 nye konkurrenter på den andre siden.

Og Porsche selv, har ikke de mer enn nok med å planlegge ferden ut i et marked de overhodet ikke har beveget seg i før, med den kommende lanseringen av det rullende krydderet Cayenne?

Åpenbart ikke, for i Detroit lovte Porschesjef Wendelin Wiedeking at bilen, alle de 5,5 liter, 558 hester, 333 km/t toppfart av den, skal bygges. 2-seteren, fremdeles utvilsomt en Porsche å se til, skal være klar til de første kundene i løpet av neste år.

Men har de 1000 ordre, slik kravet fra WW var? Niks, men han sa i Detroit at ”vi har vært meget omhyggelige når vi har analysert om vi kan finne mange nok kunder for denne bilen, og hvem de skal være”, og konklusjonen var åpenbart positiv. Derfor skal de bygge denne bilen som ikke bare ”demonstrerer vår tekniske kompetanse i sportsbilsegmentet”, men som også ”viser vårt firmas styrke, dets dynamikk og vår tro på oss selv”.

Det er kanskje gode nok grunner til å bygge en slik bil, det?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: