[]
[] [firmabil.no] []

Ford F-350 Tonka: Leketøy for store gutter


Terje Ringen - BilNorge



Alle som en gang har vært gutt vet at Tonka lager skikkelige lekebiler. Morsomt da at Ford kaller sin konsept-truck i Detroit for Mighty F-350 TONKA.

Den er stor og gul og hadde garantert blitt en suksess i sandkassa. I følge Ford gir den ideer om hvilken retning de beveger seg når det gjelder pickuper for fremtiden. Dette er et svært viktig segment for den blå ovalen som har dominert klassen med sin F-serie de siste 25 årene. Samtidig har den vært USAs mest solgte bil, uansett type, de siste 20 årene.

Mimring
”Vi hadde moro av å lage en pickup i full størrelse som minner barn i alle aldre om truckene de raste rundt i sandkassa med,” sa J. Mays, visepresident for Ford design ved avdukingen av gliset. ”Bilen er umiskjennelig en Ford og gir signaler om hvordan våre tøffe trucker skal bli i fremtiden.”

F-350 Tonka har hentet mye fra sine nålevende søsken i Ford-familien, og ingen vil ha problem med å se mange familielikheter. En stor, blank grill som det oser krefter av og rene, enkle linjer i resten av designet. B-stolpen er fraværende og dørene er hengslet hver sin vei, noe som gir svært god adkomst inn til den rommelige kabinen. Tvillinghjulene bak er montert på 22-tommers felger og et 6-fots lasteplan (1,8m) gir god plass til det du måtte ønske å dra med deg.

Velutstyrt førerplass
Interiøret er praktisk og sofistikert og bygget opp rundt førerplassen. Herfra styrer man doningen med funksjonelle knapper og spaker og har god oversikt fra sin høytsittende posisjon. En manuell ”Torquemaster” fordeler kreftene dit hvor det trengs mest, til høyre eller venstre, fremme eller bak. Setet er bygget på et frittstående oppheng med maksimal fjæringskomfort, tilsvarende det du finner i store langtransportere. Baksetene er sammenleggbare og det finnes et ekstra klappsete for de gangene du har behov for å ha med seks i bilen.

Under det høye panseret sitter en 6-liters diesel V8 motor som er koplet til en 5-trinns automatkasse. Den yter 350hk og har et maks dreiemoment på drøye 800 Newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Den er snill med hensyn til forbruk og utslipp og skal klare seg med 25 til 35 prosent mindre drivstoff en tilsvarende V8 dieselmotorer på markedet i dag.

Smarte løsninger
Mye avansert teknikk er bygget inn i Mighty Ford F-350 Tonka. Luftfjæringen som erstatter konvensjonell fjæring gir bilen en ”knelefunksjon” som letter inn- og utstigning av den høye doningen. Når dørene åpner seg senker bilen seg 12,5cm, og når de lukkes stiger den igjen til gamle høyder.

Et kamerastyrt varslingssystem gir beskjed til føreren dersom bilen er i ferd med å forlate sin kjørefil og bakmonterte kameraer setter føreren i stand til å sjekke slepet samtidig som det forenkler rygging av den store bilen. LED benyttes i hovedlysene i stedet for tradisjonelle pærer og går også igjen ellers i bilens eksteriør, både foran og bak, og i interiøret. Dette gir en bedre lysdistribusjon enn konvensjonelle halogenlys og medfører også redusert strømforbruk.

F-350 har en lengde på 6,14 meter, den er 2,36 bred (inkl. speil) og 2,14 meter høy. Akselavstanden er på hele 4,19 meter. 22x11 tommers forkrommede felger er montert med dekk i dimensjon 315/60-22. Og bakhjulene er som nevnt av tvillingtypen.

Selv om Mighty F-350 Tonka er en konseptbil, vil vi nok finne mange av detaljene fra bilen i fremtidige Forder. For lederposisjonen på det amerikanske markedet har Ford til hensikt å opprettholde.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: