Stabilt Europa-salg
Nå som den endelige opptellingen er foretatt viser det seg at fjorårets personbilsalg i Europa endte på 14.834 millioner enheter, 0,6 prosent over 2000. Siden dette også var 250.000 mer enn prognosene sa, må man kunne kalle 2001 et godt salgsår. Egentlig skulle året vært elendig. Lavt tysk marked, problemer i England, og spesielt et 11. september som skulle sette et absolutt punktum. Slik gikk det altså ikke, vi kan se tilbake på det nest beste salgsåret i Vest-Europa. 1999 har fremdeles rekorden. Nå er det selvfølgelig mange som spør hvordan det skal gå i år. Oktober-salget lå 8,3% over 2000-oktober, november lå 4 prosent over sin tilsvarende året før, og desember i fjor kunne bare vise 0,7% større salg enn desember 2000. Høstens fremgang ser altså nå ut til å reversere. Det er i grunnen underlig at vi kan fortelle om total fremgang i det hele tatt. Europas største marked, det tyske, endte 1,1% lavere enn i 2000. Italia var helt flatt. Men Frankrike, Spania og spesielt Storbritannia – som alle er million-markeder, viste fremgang. Ellers var det vel bare Luxembourg og Portugal som hadde oppgang i fjor. Det var med andre ord priskrigen i Storbritannia og Diesel-boomen i Frankrike som reddet Europa-markedet i fjor. Tilsvarende drahjelp er foreløpig ikke åpenbart i år. VW-gruppen er den største i Europa, de hadde en salgsfremgang på 1,8% takket være Audi og Skoda. PSA har hatt fremgang med begge sine merker, og er den gruppen som har hatt den største veksten i volum og markedsandel. Ford har også pådratt seg en solid fremgang, og det er det den blå ovalen som står for, med en viss hjelp av Jaguar. Både Volvo og Land Rover er negative. Og hos GM har Opel gått frem mens Saab har gått tilbake, resultatet er nesten likt med 2000. Både gruppen japanske og gruppen koreanske har gått tilbake – selv om det verd å merke seg at nå begynner lokomotivet Toyota å dra for alvor, de har økt med 1% i fjor - og også Fiat og MG Rover viser tilbakegang. Hos Fiat er det bare Alfa som viser økning. Derimot har både BMW og Mercedes gått frem, Daimlerchrysler faktisk med alle sine tre merker. Og hva skal vi så si om dette året? Legger vi sammen tre av de mest solide prognosemakerne og deler igjen på tre får vi et prognosesnitt som forteller at man kan vente et personbilsalg på 14,15 millioner enheter i år. Solid nedgang med andre ord. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |