[]
[] [firmabil.no] []

PAG tapte penger i fjor


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Selv om regnskapet enda ikke er klart er det visstnok klart at Fords overklassedivisjon, Premier Automotive Group, tapte penger i fjor. Hvor mye er det ikke sagt noe om.

De bilmerkene som ligger under PAG-paraplyen, Lincoln-Mercury, Land Rover, Jaguar, Aston-Martin og Volvo mistet volum i fjor. Fra 836.000 biler i 2000 til 866.000 i fjor. Det var først og fremst i den amerikanske enden det gikk galt. I et år der alle konkurrentene stilte med nye modeller, eller forsmak på noe nytt, hadde Lincoln ingenting – bortsett fra noen vage planer om å friske opp merkenavnet.

18 prosent sank Lincoln-salget, det endte på nesten 160.000 enheter – men takket være enorme incentiver på salgene kan det ikke ha vært mye å tjene på dem. Da hjelper det ikke om andre familiemedlemmer, i særlig grad Volvo, visstnok, trer svært støttende til. (Volvo sier de hadde sitt tredje år på rad med solide resultater i fjor – men slike detaljer offentliggjør ikke Ford før vi kommer til forretningsåret 2003. Velplasserte lekkasjer antyder imidlertid at Volvo tilfører den slunkne Ford-kassen hele 699 millioner dollars etter fjoråret.).

I tiden etter at Jac Nasser forsvant var det mye snakk om Wolfgang Reitzle’s, PAGs Londonbaserte tyske sjef, fremtid. Han var en utpreget Nassers mann, ble hentet av ham til Ford timer etter at han måtte forlate toppetasjen hos BMW, og har etterpå vært svært lojal mot det forrige styret. Men i det siste er hans organisasjon styrket med såpass sterke folk at meget tyder på at Reitzle og PAG har en solid fremtid i Ford-sammenhengen. Richard Parry-Jones, mesterlig produktutvikler, skal styrke Reitzles team nå, Jan Klug, spesialist på global markedsføring kommer til PAG. Hans Gustavsson kommer fra Volvo og skal sørge for at de fem merkene i størst mulig grad kan tjene på synergier.

På den ene siden kan alt dette tolkes som en styrking av teamet, og en hjelp til at Reitzle klarer å nå målet om 1,2 millioner PAG-biler om fire år. På den annen side spekuleres det i at derved blir PAG mindre avhengig av denne ene mannen i spissen. Etter at han introduserte Range Rover og nevnte BMWs navn ca. 30 ganger (bilen ble utviklet i BMW-tiden, mens Reitzle var produktsansvarlig der og drives av en BMW-motor) og ikke sa Ford en eneste gang, har selvfølgelig spekulasjonene om hans overgang til en annen produsent blusset opp igjen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: