De fleste ned i Japan
Bilåret 2001 i Japan er ikke noe aktørene minnes med glede. 5,6 millioner personbiler er en prosent ned, men desember var 5 prosent under fjorårets og den fjerde måneden på rad med nedgang. 2002 regner man med vil bli like dårlig som 1985 var. Ser vi på rene personbiler og holder mikrobilene, med 660 ccm motor og begrensede mål, utenfor var nedgangen de siste månedene enda større. Desember gikk 8 prosent baklengs etter en november på minus ni! På tross av et forholdsvis stagnert bilsalg de siste fire år, og en rekke spesialister som trodde at nå var bunnen passert er det stadig flere som tror på et enda labrere år i år. Og for en gangs skyld blir ikke nedgangen kompensert av mikrobilene heller. På årsbasis var de 1,1 prosent ned, men både november og desember har sett dette salget for oppadgående igjen. Av bilfabrikkene er det vel bare Honda som har slått til med en skikkelig økning på hjemmemarkedet. Nissan kom seg riktignok opp på 731.000 biler, det er en økning på 0,1 prosent i et synkende marked, og fortjener masse applaus, men det blekner allikevel mot Honda. Honda har hatt, og har en produktuvikling det gnistrer av for tiden, det solgte de 660.000 biler på i Japan i fjor. Den fremgangen betyr nesten 23 prosent opp. Mens den største japaneren, Toyota, måtte se på en tilbakegang på nesten 3 prosent. De endte på 1,71 millioner. Når det gjelder de to M’ene så lider fremdeles Daimlerchrysler-selskapet Mitusbishi under en snart to år gammel skandale som nok har gjort sitt for kundelojaliteten. 231.500 biler var en tilbakegang på 18,5 prosent, mens Mazda med 242.000 biler også måtte skrive den prosentvise tilbakegangen to-sifret: 11%. Alle lover oss å gjøre det bedre i år. For å oppfylle det ønsket kommer det til å bli et blodbad på markedsplassen.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |