[]
[] [firmabil.no] []

Nissan med 180 i overgear


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Hos Nissan stormes det fremover. En ny forretningsplan skal gi 1 million flere Nissanbiler i 2005, driftmargin på 8 prosent og null gjeld. Historien så langt gjør at man tror dem.

Da den Renault-innsatte Carlos Ghosn overtok driften av Nissan i 1999 la de frem en langtidsplan som sa at ved utgangen av 2003 skulle bedriften ha en driftsmargin på 4,5 prosent, og halvparten av fabrikkens gjeld – 1,4 trillioner yen – skulle være betalt vekk.

Det hørtes optimistisk ut, Nissans Recovery Plan ble betraktet som lettere overmodig. Nå er resultatene imidlertid oppnådd – i god tid før deadline, driftsresultatet for 2001 lå for eksempel på 6,3 prosent. Der kan vi snakke om effektive kost-kutt.

Så nå har Ghosn presentert en ny plan: ”Nissan 180” heter den av en eller annen grunn, og jeg går ut fra at den ikke referer til en håndbrekksving.

Den gjelder (på papiret) frem til 2005 og sier ikke bare at innen den tid skal gjelden være eliminert og driftsmarginen oppe på 8 prosent – og da begynner vi å nærme oss BMW-land, men også at de skal selge 1 million flere biler enn de gjør nå (litt over 2,5 millioner).

Den ekstra millionen skal fordeles jevnt med 300.000 hver på USA, Japan og ”andre markeder”. Europa, derimot, skal bare absorbere 100.000 til. 12 nye modeller skal lanseres frem til da, flere av dem blir rent amerikanske bygget i USA.

Da Ghosn startet snuoperasjonen sa han at de bare tjente penger på fire av selskapets 43 biler. I 2001 har han tjent penger på 18 av konsernets til sammen 36 modeller og i år regner han med at 2/3 av modellene kommer til å levere overskudd.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: