[]
[] [firmabil.no] []

Renault 100% på banen


Terje Ringen - BilNorge



I dag (søndag) lanserte Renault sin nye bil med betegnelsen R202. Dermed er de tilbake som offisielt fabrikkteam for første gang siden 1985. Men de høstet mye laurbær også på 1990-tallet.

Renault kjøpte som kjent opp Benetton for halvannet år siden, men de opererte fortsatt under Benetton-navnet gjennom fjorårssesongen. Nå er de på plass under eget navn, riktignok heter de offisielt Mild Seven Renault F1, og den klare Bennetton-blåfargen er fortsatt til stede på store deler av årets bil, med sterke stenk av Renaults gule.

Det var styreformann Louis Schweitzer som sto for åpningen av showet i deres franske Technocentre i Paris. ”Formel 1 representerer Renaults hjerte,” sa han til de drøyt 1.000 fremmøtte. ”Vår tilbakekomst til F1-arenaen er gjort for å øke vår merkekjennskap og vår globale tilstedeværelse. Formel 1 står for hi-tech og det ypperste innen teknologi, og Renault F1 vil sette oss i direkte konkurranse med våre største konkurrenter på verdensbasis.”

Sist Renault deltok i VM under eget navn var i 1985, men de hadde stor suksess som motorleverandør til Benetton og Williams på 1990-tallet, noe som medførte hele 6 konstruktør-VM titler i perioden 1992-97. Nå vil de tilbake for å høste mer ære under eget navn.

Styreformann for Renault F1, Patrick Faure sa: ”Vi har returnert til F1 for å vinne med et 100% Renault team. Jeg blir skuffet om vi ikke ender blant de fire beste denne sesongen. Målet er å være så nær toppteamene som mulig med målsetning om å kunne vinne løp i 2003-sesongen. I 2004 skal vi være med å sloss om VM-tittelen.”

Motoren i den nye Renault R202 har betegnelsen RS22 og er en videreutvikling av fjorårets V10-motor som var kjent for en uvanlig stor V-åpning for å oppnå et lavest mulig tyngdepunkt. Bil og motor er utviklet i samarbeid mellom det tidligere Benetton-senteret i Enstone i England og Renaults eget anlegg i Viry-Châtillon i Frankrike.

Årets førere er Jarno Trulli og Jenson Button og som testfører har Renault ansatt fjorårskometen fra Minardi, unge Fernando Alonso. Allerede mandag skal den nye bilen i aksjon under en test på Catalunya-banen i Barcelona. Og dersom bilen er så god som ledelsen gir uttrykk for, bør førerne ha store muligheter for å oppnå langt bedre resultater enn hva tilfellet var i fjorårssesongen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: