Suzuki Kanin
Etter en ganske festlig konseptbil i Tokyo har Suzuki laget produksjonsmodell av den. I Tokyo var den lakkert lime og hvit, med andre ord, et festlig urbant image. Navnet er ikke fullt så urbant: Lapin, fransk for kanin. Er det målgruppen? Fabrikken legger vekt på å fortelle at målgruppen er kvinner mellom 20 og 30 år, derfor de festlige lyse fargene (ni ensfargede og tre to-farge kombinasjoner) og et vanvittig festlig dashbord, for å tiltrekke seg nettopp denne kundegruppen. Her hjemme kan vi nok ta det helt med ro, foreløpig. I denne utgaven kommer ikke Lapin til Europa, for som den er vist nå er den en såkalt Kei-modell. Japans mikrobiler med ikke over 660 ccm og begrensede utvendige mål (395x148x151 cm) blir vanligvis ikke eksportert. Men det som ligger under det moteriktige Postman Pat-karosseriet er såpass tett opptil Wagon R at vi nok kan risikere å se den med andre motorer og litt større motor. Dagens motor er en twin cam enhet med turbo som imidlertid er konstruert mer for skikkelig dreiemoment (63 Nm – alt er relativt - ved 3500) enn for høy effekt (54 hk ved 6500. Det høres med andre ord ut som den er kjørbar i byen. Og dersom rampen opp til parkeringshuset ditt i Ginza er spesielt bratt, så kan den også leveres med firehjulsdrift. Suzukis president, som passende nok heter Osamu Suzuki, hevder at Suzuki behersket nesten en tredel av Japans Kei-marked i fjor. I år er målet å selge 600.000 biler i denne klassen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |