De dyre Fordene taper mest
Fords prestisje-avdeling, Premier Automotive Group, blødde skikkelig i fjor – ser det ut som. Riktignok oppgir ikke Ford økonomiske detaljer om sine filialer, men aviser har allikevel kommet med anslag som har det til felles at de ikke er korrigert. Nærmest tvert i mot. Det ser ut til at PAGs amerikanske arm har hatt de største tapene. Lincoln Mercury later til å ha gått fra et 1,2 milliarder dollars pluss i 2000, til 1 milliard baklengs i fjor. Lincoln har allerede satt i gang en forsert omstrukturering og Mercury har gått fra Start nå. Der har de blant annet fått sin første, egne, designsjef på alle de noenogseksti årene merket har eksistert! Land Rover, som kostet Ford noe i nærheten av 3 milliarder dollars da den ble kjøpt fra BMW i 2000, har nok tapt i nærheten av en kvart milliard. Det betyr samlet minus hos PAG på tross av at Volvo økte med ca 15 prosent og endte med ca. 700 millioner dollars i pluss, samt at problembarnet Jaguar, der det er visse bekymringer med hensyn til volumet akkurat nå, bare kunne bidra med ca. 150 millioner dollars. Lille Aston Martin tjente nok også noen dollars, kanskje så mange som 10 mill? Ford snakker om at de kommer til å gi flere finansielle detaljer etter 2003, men de håper vel da på litt hyggeligere fortegn. Det håper de jo blant annet skal oppnås ved å konsolidere en del av PAG-operasjonene. I USA er PAG samlet i Irvine, California nå, og man forsøker å få til noe liknende i Gaydon, England. Noen av dere har kanskje vært på bilmuseet der, det tilhørte i sin tid Rover og inneholdt eksempler på alt det alle de bilmerker som hadde sklidd inn i det systemet som tilslutt ble Rover, hadde drevet med. Ganske eksentrisk med andre ord. Så var det BMW som overtok det, uten særlig entusiasme, da de overtok Rover, og så var det faktisk Ford som fikk det med på kjøpet da de overtok Land Rover. Og er det noe dette museet i hvert fall ikke inneholder, så er det Ford. Men Gaydon er meget mer. Det er egentlig en gammel flyplass for RAFs bombefly og ble etterhånden sentrum for British Leylands utviklingsavdelinger og testarbeide. Nå ønsker PAG å samle både forskning og en del produksjon der. Land Rover ligger rett rundt hjørnet, det later til at Ason Martin på sikt flytter dit og stenger den tradisjonsrike fabrikken i Newport Pagnell og den litt nyere i Bloxham. Men Jaguar sier nei, de har investert alt for mye i sin tekniske avdeling i Castle Bromwich og Witley, sier de. Jaguar skal strekke seg til å kjøpe tid dersom de bygger en ekstremt bra vindtunnel der, eller får noen ekstra gode dynamometre dit. Men å flytte virksomheten – never! Slik ble det med den synergi-tanken. Og Volvo er det jo allikevel ingen som har tenkt på å flytte. Så noen særlige rasjonaliseringsgevinster blir nok vanskelig å bokføre i PAG-regnskapet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |