[]
[] [firmabil.no] []

"Helt ny Alfa 156"


Terje Ringen - BilNorge



Alfa lanserer en ”helt ny” 156. I alle fall er det påstanden de selv kommer med. Har du problemer med å finne forskjellen fra den gamle? Det er du ikke alene om.

Vi er vant med at produsentene kaller en modell ”ny” når de setter på en ekstra blank list eller endrer på lyktene. Men Alfa gjør ikke en gang forsøk på eksteriøre endringer, for de er så fornøyd med sin volumselger at det ser de ingen grunn til. Men under huden er det skjedd en del.

Bedre ytelser, bedre sikkerhet og et mer påkostet interiør har vært tema for Alfas ingeniører. Mest interessant er to nye motorer, en 2-liters bensinmotor med direkteinnsprøyting med betegnelsen 2,0 JTS (Jet Thrust Stoichiometric). Den yter 165hk og har et maks dreiemoment på 206Nm ved 3.250 omdreininger. Det gir 0-100 km/t på 8,2 sekunder og en toppfart på 220 km/t, uansett om den er utstyrt med manuell gearkasse eller Selespeed. I tillegg til den nye motoren tilbys fortsatt de to T.Spark alternativene på 1,6 og 1,8 liter samt V6en på 2,5 liter.

Også på dieselfronten kommer en ny 2,4-liters JTD motor med 150 hk og 305 Newtonmeter (ved 1.800 o/min) som klarer 0-100 på 9,4 sekunder og har en toppfart på 212 km/t. Et rimeligere diesel-alternativ er 1,9 JTD med 105hk. Også Selespeed gearkassene er forbedret i ”nye” Alfa 156, noe som skal medføre like raske gearskift som ved manuell gearing. Hvis så stemmer, er det en stor forbedring fra de tidligere modellene med Selespeed som krevde en stor grad av tilvenning for å fungere optimalt.

På sikkerhetssiden har også 156 gjennomgått en del forbedringer. VDC (Vehicle Dynamic Control) er standard på alle modeller og alle er utstyrt med kollisjonsgardiner på siden både foran og bak. Også komforten er forbedret med separat justering av klimaanlegg for fører og forsete passasjer, vindusvisker med regnsensor og cruisecontrol.

Et nytt informasjonsdisplay er plassert midt på dashbordet og gir nyttig info til føreren om eventuelle feil på bilen. Innebygget radio med CD eller kassettspiller og 6 høyttalere sørger for behagelig bakgrunnsmusikk på lange turer. Radioen kan styres via knapper på rattet.

Parallelt med den oppgraderte modellen er nå også GTA versjonene av Alfa 156 og Sportwagon klare. Disse er tidligere omtalt på BilNorge, men vi nevner bare kort: 250 hester, 300 Newtonmeter og 0-100 på 6,3 sekunder. Les mer på denne linken.

FOTOALBUM (Klikk for større bilder):


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: