[]
[] [firmabil.no] []

Klart for Svenska Rallyt


Terje Ringen - BilNorge



Til helgen kjøres den første av to nordiske VM-runder i rally, Svenska Rallyt. Dermed er det duket for fartsfest på snøkledde vinterveier, noe som tradisjonelt favoriserer nordiske førere. Kan Petter Solberg ta sin første VM-seier her?

Svenska Rallyt starter torsdag kveld i Karlstad, men serviceområdet er plassert i Hagfors 8 mil lenger nord. Her finnes også de fleste fartsetappene, og det betyr kort vei for nordmenn som vil se løpet. Og de blir det trolig mange av, spesielt med Petter Solberg i toppslag og ytterligere 11 nordmenn på startstreken.

Svenska Rallyt er det eneste skikkelige vinterrallyet på VM-kalenderen. Årets Rally Monte Carlo ble for det meste kjørte på slicks siden det var tynt med snø i de franske alpene. Gjennom de tre dagene rallyet varer skal førerne tilbakelegge til sammen nesten 200 mil, hvorav 383,58 km er fartsetapper. Selv om veiene i stor grad er glatte, er det lite å utsette på hastigheten gjennom de svenske skogene.

Tradisjonelt er det de nordiske førerne som har gjort det best i Svenska Rallyt, og i løpets 50-årige historie har alltid en svenske eller en finne gått til topps. Den av dagens førere som har hatt mest suksess i Sverige er Petter Solbergs kollega i Subaru, Tommi Mäkinen. Han har deltatt i rallyet 11 ganger, og det har resultert i 6 pallplasseringer og tre seire. I fjor lå han an til en sikker pallplassering da han kjørte av veien på rallyets aller siste etappe. Og at den sympatiske finnen har funnet seg til rette hos sitt nye team, beviste han ved å vinne Rally Monte Carlo for halvannen uke siden.

Petter Solberg utpekte før sesongstart Sverige som en av de stedene han har størst mulighet til å kapre sin første VM-seier. Nå modererer han sine uttalelser noe og sier: ”Målet mitt er å gjøre det like bra i Sverige som i Monte Carlo.” Dvs. 6. plass, den samme plassering han oppnådde i Sverige i fjor. ”Helst bør det gå litt bedre, men det er mange om beinet,” fortsetter han. ”Det blir et knallhardt løp der ikke minst min teamkollega Tommi Mäkinen og de to finske Peugeot-førerne Marcus Grönholm og Harri Rovenperä vil kjempe i toppen.”

I fjor gikk seieren til Harri Rovenperä i Peugeot foran Thomas Rådström som for anledningen var innleid av Mitsubishi. Carlos Sainz kjørte da inn til 3. plass mens Petter Solberg endte på 6. plass og tok sine første poeng for Subaru.

Men det er flere nordmenn enn Petter Solberg som skal i ilden i helgen. Med seg har han  broder Henning i Toyota Corolla og et annet brødrepar, Kristian og Thomas Kolberg, stiller i hver sin nyinnkjøpte Hyundai Accent WRC2. Også i Gruppe N er det solid norsk deltagelse, og følgende nordmenn er påmeldt:

Nr.

Fører / Kartleser

Bil

Gr.

11

Petter Solberg / Phil Mills

Subaru Impreza WRX A8

32

Henning Solberg / Cato Menkerud Toyota Corolla WRC A8

101

Kristian Kolberg / Kjell Petterssen Hyundai Accent WRC A8

104

Thomas Kolberg / Ola Fløene Hyundai Accent WRC A8

69

Bernt Kollevold / Olav Bodilsen Mitsubishi Lancer Evo VI N4

106

Rune Dalsjø / Stig R. Kjernsli Subaru Impreza WRX N4

116

Per Erik Brynhildsen / Arne O. Rønning Mitsubishi Lancer Evo VII N4

119

Knut Høistad / Pål Iversen Mitsubishi Lancer Evo VI N4

125

Thomas Schie / Ragnar Engen Subaru Impreza WRX N4

127

Tord Linnerud / Henning Isdal Mitsubishi Lancer Evo VI N4

131

Svein R. Andersen / Ivar F. Andersen Mitsubishi Lancer Evo VI N4

137

Einar Staff / Thorleif Halden Subaru Impreza 555 N4
 

BilNorge holder deg oppdatert med resultater og kommentarer med spesiell vekt på de norske førerne gjennom hele helgen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: