[]
[] [firmabil.no] []

Audi A4 Cabriolet


Terje Ringen - BilNorge



Allerede i august i fjor kunne vi avsløre de første bildene av en ny Audi Cabriolet. Nå er bilen produksjonsklar og dermed kan vi gi deg flere detaljer. Motoralternativene i startfasen er dessverre ikke akkurat tilpasset norske avgiftssatser.

Du ser tydelig at den nye cabrioleten er basert på en A4. Med en lengde på 4,57 meter og en bredde på 1,77 har den også ganske identiske mål med sedanen. Og høyden på 1,40 m gjør den bare 3 cm lavere.

Taket i stoff er elektrisk drevet og har bakrute i glass med varmetråder innmontert. Mye er gjort for å holde støynivået på et minimum når du kjører med taket (som leveres i sort, blått eller rødt) på, dette for at A4 Cabriolet skal fungere som en helårsbil og ikke bare være egnet på varme sommerdager.

Kraftpakker
På motorfronten tilbys A4 cabriolet i startfasen med to alternative V6ere. Minste utgave er på 2,4 liter, yter 170hk ved 6.000 omdreininger og har et dreiemoment på 230 Newtonmeter ved 3.200 omdreininger. Det gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 9,7 sekunder og et tidel mer med det automatiske multitronic systemet. Toppfarten er på henholdsvis 224 og 219 km/t.

3-literen kan skryte av 220hk og et dreiemoment på 300Nm (v/3.200 o/min). Null til hundre gjøres på 7,8 sekunder både med manuell og automat, og toppfarten er oppgitt til henholdsvis 243 og 234 km/t. Audi har jobbet mye med det akustiske og lover skikkelig gromlåt når en av V6ene drar på.

Velutstyrt
Nye A4 Cabriolet er velutstyrte biler, og blant standardutstyret finner du klimaanlegg med solsensor og separat kontroll for hver side, elektriske vindusheier, sentrallås som inkludrer hanskerommet samt 16-tommers alufelger med 205/55-16 på 2,4-literen og 215/55-16 på 3-literen.

3-literen kan også skryte av lærratt og DIS (Driver Info System) som standard. Begge modeller er utstyrt med ESP stabiltetsprogram, ABS med bremseassistent, EDL el. diff-sperre og ASR antislipp. Ved en eventuell rulling spretter en dobbel veltebøyle opp i løpet av millisekunder for å beskytte de ombordværende.

Bilen skal produseres i et antall av ca 15.000 pr måned hvorav to tredeler går til eksport. Til Norge kommer den ved påsketider når cab-sesongen tar av for alvor.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: