Nye "run-flat" partnere
Om ti år er dagens dekkdimensjoner historie, og reservehjul er en pussig del av gammelbilmytene. Michelin viser vei med sitt punkteringsfrie PAX-dekk system, der Goodyear, Pirelli og Dunlop også er partnere. Nå har Bridgestone og Conti gått inn for sitt system. Det er PAX-systemet vi har hørt om. Michelin har vært dyktige til å vise det frem. Italienske, håndbygde superbiler, som Edonis i Geneve, har debutert på PAX-standen, og i USA har det vært en rekke designkonkurranser der PAX har vært i sentrum. Ikke en Detroit-utstilling de siste tre årene uten at studentene ved Detroits Center for Creative Studies har behandlet dette emnet. Og når Pirelli får lisens i 1999, Goodyear i 2000 og Sumitomo/Dunlop i fjor, skader det jo ikke akkurat eksponeringen. Og nå som dekkene og hjulene endelig finnes på produksjonsbiler, Megane og Mini for eksempel, kan vi begynne å vente på en merkbar utviklingen i antallet. Og imens sitter Bridgestone og slåss om førsteplassen blant dekkprodusenter med nettopp Michelin. Men noe våpen som PAX har de ikke. Før nå. Kanskje. For nå har tyske Continental, som har sitt kjør-flatt system, med en ekstra stålring inne i felgen, gått sammen med Bridgestone om å utvikle et felles produkt. Også Bridgestone har sitt dekk som kan kjøres på herfra til Trondheim omtrent, i punktert tilstand. Men med et så festlig navn som SSR, ”Self Supporting Runflat” er det ikke lett å selge det. 100.000 slike solgte de i fjor. Nå er det ikke snakk om noen lisens-avtale mellom Japan og Tyskland, slik det er rundt PAX. Bridgestone og Conti skal bytte teknologi, men utvikle hvert sitt produkt og konkurrere mot hverandre i markedet. Avtalen skal vare i tre år, og i 2005 regner Bridgestone med å selge 1,5 millioner slike dekk. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |