[]
[] [firmabil.no] []

Ford dropper el-bike, mens VW viser sin


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



For to år siden moret Jac Nasser seg med å trille rundt på en el-sykkel på Detroit-utstillingen. Og norske Ford-direktøren Ingvar Sviggum omtalte prosjektet varmt da vi fant ham på en slik under Frankfurt-utstillingen sist høst. Når har Ford droppet dette tøvet. Samtidig presenterer VW sin utgave.

Ideen var at disse Fjerne-østen-bygde to-hjulingene skulle supplere Fords grønne Th!nk-tilbud. Dette var også en del av fremtiden, tråsykler der du fikk hjelp av et batteri og en el-motor når det ble for tungt for deg. Fun og Traveler het de to modellene, den første en syv-gears med 26 tommers hjul mens Traveler er av den typen man ikke drar på tur med, men tar med på tur. Den kan brettes sammen med små 20 tommere og bare fire gear.

Det hele var nøye planlagt, distribusjonen til forhandlerne skulle skjer ved at syklene fikk dele-nummer ”det er ikke stor forskjell på en sykkel og en stor skjerm eller frontrute”. Og ”bare tenk på hvilket marked det er hos politiet for eksempel” sa Sviggum begeistret.

Nå må politiet gå på andre leverandører. Ford har fortalt at de dropper dette produktet, ”fordi man ikke opplevde den veksten som man hadde regnet med” som det ble formulert. ”Vi ligger antakelig litt for langt foran markedet her, så vi trekker oss litt tilbake”.

I USA har det i følge telegrambyråene gått ut e-melding til alle Ford ansatte om at de kan få syklene med 100 dollars avslag. På www.thinkmobility.com er de fremdeles oppført med $595 til publikum.

Påfallende er det at samtidig som dette skjer i USA kunne et tysk Parlamentsmedlem for De Grønne motta den første el-sykkelen med VW-logo på. Den første VW el-sykkelen er en det virkelig svinger av. Den kommer fra konsernets accessoir-underbruk, Votex, har en lett alu-ramme, 21 gear, hydrauliske bremser og en navmotor bak som drives av spesialutviklede nikkel-cad batterier på bagasjebæreren. Motor og batterier øker vekten med 11 kg – det er ikke mer enn jeg kunne tatt av dersom jeg syklet litt mer og brukte litt mindre motor. 0,25 kW hjelper ekvipasjen til en toppfart på 25 km/t.

Mekanismen er slik at motoren bare kan virke når pedalene blir tråkket rundt, på grunn av denne lille finessen slipper sykkelen unna alt som smaker av kjøretøy-regelverk. Fabrikken påstår at mye av teknikken i denne sykkelen er hentet fra arbeidet med CityStromer, VWs eksperimenter med el-biler.

De påstår også at sykkelen ikke skal i produksjon, men hvorfor da all denne innsatsen?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: