[]
[] [firmabil.no] []

Renault overtar tyske Nissan


Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no



Mens Renault pluss Ford fremdeles er sant i Norge, skjer det logiske ting på andre markeder. Nå har for eksempel Renault i Tyskland overtatt tyske Nissan. Felles backoffice er blant det som skal gi store innsparinger.

Man skulle tro at etter at Renault overtok Nissan og snudde hele fabrikken rundt på rekordtid, er tiden nå inne til å se tilsvarende resultater og samarbeide på distribusjonssiden. Til nå har det vært få tegn på det. Forsiktige antydninger i Frankrike om at forhandlere på samme sted burde se på mulighetene for samarbeide, men det er stort sett det.

Nå går imidlertid de to importørene sammen i Tyskland, og samles i Renaults hovedkvarter i Köln. Det er snakk om en samordning av en rekke funksjoner og prosesser , uten at forhandlerleddet nødvendigvis skal smelte helt sammen. Partnerne snakker om et innsparingspotensiale på en milliard Euro innen 2005.

Det er også snakk om at Østerrike og Nederland er de neste markedene som skal få en tilsvarende organisasjonsmodell. Men når vi spør om hvor lenge Renault skal bidra til at Fords Svenske filial skal nyte godt av deres produkter i Norge, får vi ikke noe svar. Det er mulig at det er en viss logikk i at Nissan i Norge, som i prinsippet er en fabrikkeid importør, og som har overtatt Renaults lastebiler – som eies av Volvo trucks – skal fortsette å slåss alene. Mens supplement-programmet, biler fra moderfabrikken, skal bidra til å holde omsetningen oppe hos en kjede som burde være en sterk konkurrent, nemlig Volvo-forhandlerne. Men hvis det er logisk, så ser ikke jeg det.

Hva jeg imidlertid ser med glede er at det ikke bare er i Japan at Nissan er snudd. Tall tyder på at det også har skjedd i Europa. Selv om Nissan-salget i Europa i fjor lå nesten ti prosent under 2000-tallet, kommer Nissan til å bokføre et overskudd i Europa i fjor. Ikke minst på grunn av lavere innkjøpskostnader som er kommet i kjølvannet av Renault-samarbeidet. (Vi må ikke glemme at av alle de bilene denne japanske produsenten selger i Europa er 85% bygger her også).

Det burde gå enda bedre i år, flere nye modeller er rett rundt hjørnet. Først Primera som ligger få uker unna lansering, deretter de to nye Renault-baserte varebilene, Interstar og Primastar er de døpt. Og ny Micra er heller ikke langt borte.

Men nye Renault-modeller er det altså Ford som skal ha glede av her hjemme.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: