Japansk spesial
Nå er igjen den japanske bilutstillingsturneen, Auto Show, på hjul. Den har allerede vært i Tokyo, nå står Osaka og andre byer for tur. Og som vanlig vises det underlige saker der. Som denne Garaya. Japan har massevis av rare små verksteder som ”foredler” biler, eller sågar bygger nye i ganske små serier. For de av oss som bare har et overfladisk kjennskap til transportvesenet der nede virker det egentlig ganske utrolig. Bilvirksomheten er gjennomregulert og trafikken er slik at muligheter for en 400 meters sprint bare finnes langt ute på landet ved halv tre tiden på natten. Men det er kanskje der man finner folk som kjøper for eksempel den nye Garaya? En to seters coupe som det åpenbart er lagt ned svært meget arbeid i. Egentlig er det bare motoren som er hentet fra hyllen, det er en trimmet utgave av Nissans firesylindrede to-liter som i denne utgaven har 204 hester. Ellers ser vi at den har en aluminiums monocoque, ikke helt ulik Lotus Elise, men med et par hjelperammer i stål som skal holde drivlinje og opphengning på plass. Hvem som har bygget den er jeg ikke sikker på, det er riktignok en fyr i miljøet som heter Tommy Kaira, og produsenten heter egentlig Kikuo Kaira, men han er meget mer racing-orientert enn denne bilen er. Medlemmer av Kaira Owners Club kjører mest rundt med råtrimmede Skyline-modeller. Men i bakgrunnen av denne bilen svever en organisasjon som heter Autobacs som har en enorm kjede tilbehørforretninger og som også driver en hip veikro eller fem. Spesielt opptatt av detaljene her behøver vi imidlertid ikke være, det er ikke noe som tyder på at bilen vil komme til Europa. Det fortelles at den skal bygges i 100 nummererte eksemplarer og at den skal koste noe i overkant av 50.000 Euro. FOTOALBUM (Klikk for store bilder): Artikkel fra www.firmabil.no URL: |